Beste mensen,
Graag hoor ik jullie mening en advies over mijn situatie.
Ik heb tot 2000 altijd in loondienst gewerkt, en ben toen voor mezelf begonnen. Ik ben nu 44, en het gaat dus om 12 jaar loondienst en 8 jaar als ondernemer. Over de 12 jaren loondienst heb ik iets van 13.000 euro ouderdomspensioen (opgave 2007) opgebouwd, en daar krijg ik als premievrije nog jaarlijks indexatie op. In mijn onderneming maak ik jaarlijks ongeveer 100.000 euro winst. In de afgelopen jaren heb ik 40.000 euro in lijfrentes gesloten, maar die zijn nu nog geen 20.000 euro meer waard. De praktijkles van beleggen met je pensioengeld, zullen we maar zeggen. Om die reden hebben we nu ook nog 50.000 euro in deposito staan tegen 5%, en iets van 30.000 euro op een internetspaarrekening tegen 3,5%.
Voor arbeidsongeschiktheid heb ik los daarvan een uitkering van max. 60.000 euro verzekerd, en als ik kom te overlijden krijgen mijn vrouw en kinderen een lijfrentekapitaal van ongeveer 500.000 euro. Dit daalt naarmate ik ouder wordt. Bij mijn overlijden valt de hypotheek op ons huis ook weg, op iets van 100.000 euro na. Het huis is ongeveer 450.000 euro waard, en naast de al genoemde rekeningen hebben we nog ongeveer 20.000 euro op rekeningen op naam van de kinderen (7 en 10 jaar oud) staan.
Hoewel ik dus wel wat zaken heb geregeld, denk ik dat ik te weinig doe voor mijn pensioen. Graag hoor ik jullie mening en advies. Mijn vrouw werkt momenteel niet, want met 2 kinderen en een vent die altijd de hort op is, is dat nauwelijks te doen. Tot 1998 heeft ze zelf nog iets aan pensioen opgebouwd via zo'n woekerpolis die ieder jaar minder waard wordt.
Als ik nog andere gegevens moet melden, hoor ik dat graag, en ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
Met vriendelijke groeten en dank bij voorbaat,
Ad