flex pensioen verevening

• anna

Ons echtscheidingsconvenant zegt: maken geen aanspraak op elkaars flex pensioen. Mijn PGGM weigert dit, het pensioenfonds van mijn ex man weigert dit niet. Dus, ik ontvang geen flex pensioen van mijn ex man, maar hij ontvangt wel mijn flex pensioen. Eventueel terugstorten levert een groot belasting nadeel voor ons allebei op.

Hoe los ik dit op ?

• E. Toes

Hallo Anna,

Het is mogelijk om een aanvulling te maken op uw echtscheidings convenant. Dit kan wellicht wel wat geld kosten..

Mijn eigen pensioenfonds accepteerd het ook wanneer u een verklaring opsteld waarin u beiden uitdrukkelijk afstand doet van elkaars pensioen (vraag even na bij PGGM wat er precies in moet staan).

De verklaring moet dan wel door beiden ondertekend zijn.

Ik weet overgens niet of PGGM hiermee akkoord gaat (zie eigelijk niet in waarom niet..)

Let wel op; bij echtscheiding spelen er TWEE wetten. De wet Pensioen Verevening en een bepaling uit de Pensioenwet.

De Wet Verevening is voor het ouderdomspensioen, de bepaling uit de Pensioenwet is voor het nabestaandenpensioen.

Indien u en uw ex-man van beide pensioenen afstand willen doen, moeten ook beide wetten uitgesloten worden!.

Mocht u nog meer vragen hebben, stel ze gerust!