pensioen ex echtgenoot

• Marina

Op 1 mei 1976 ben ik na een huwelijk van 10 jaar gescheiden. Mijn ex-echtgenoot krijgt sinds mei dit jaar een pensioen van een van zijn werkgevers. Is het zo dat ik nergens geen recht op heb?

Groeten Marina

• E. Toes

Hallo Marina,

Helaas niet, enige wetgeving omtrent pensioen en echtscheiding was in die tijd nauwelijks aanwezig…of in ieder geval nog niet goed uit gekristalliseerd..

De staat heeft enige tijd een eenmalige betaling verstrekt aan personen waarbij dit het geval was, echter is de aanmeldingstijd daarvoor al verstreken. (zo uit mijn hoofd was dit eind 2005 dat het afliep…)

Voor 1981 werden de opgebouwde pensioenrechten niet meegerekend bij de het verdelen van de goederen, ook wel de boedelscheiding genoemd. In het Boon Van Loon arrest van de Hoge Raad in 1981 werd echter anders bepaald. Voor die tijd behield in de meeste gevallen de man het volledige recht op aanspraak van de pensioenopbouw. De vrouw bleef dus met lege handen achter voor wat betreft de pensioenopbouw.

• Marina

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb nog een laatste vraagje. In de papieren van het pensioenfonds van mijn ex-echtgenoot staat dat ik wel recht heb op het weduwe-pensioen. Ik ben echter hertrouwd. Geldt dit dan nog?

Vriendelijke groet

marina

• E. Toes

Jazeker, gelukkig werd het (bijzonder) nabestaandenpensioen geregeld in een andere wet.

De aanspraak op dit pensioen blijft u behouden, ookal gaat u hertrouwen of samenwonen met een ander.

Voor een uitkering uit de ANW (Algemene Nabestaanden Wet) geld dit niet, bij deze uitkering (wat een sociale verzekering is, en dus wordt uitbetaald door de staat) komt het recht te vervallen indien u gaat hertrouwen of samenwonen.

(opzich kunt u het stukje over de ANW vergeten, aangezien dit alleen van toepassing is op personen die nog steeds getrouwd zijn wanneer de partner komt te overlijden)