Weduwe pensioen ex-echtgenoot

  • Anneke

    In 2002 ben ik hescheiden en eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoe we destijds de pensioenen hebben geregeld. Maar toen onlangs mijn ex-man overleed was er één bedrijfstak die me papieren stuurde waarin stond dat ik in aanmerking kwam voor weduwenpensioen.

    Nu weet ik dat mijn ex-man bij meerdere bazen heeft gewerkt (zowel in het huwelijk als ervoor) en bij sommige ook pensioenpremie betaalde.

    Via welke weg kan ik er achterkomen of ik misschien van hun ook in aanmerking kom voor weduwen pensioen.

    Aangezien ik met een behoorlijke schuld het huwelijk ben uitgekomen is iedere euro meegenomen.

  • Leo

    Beste Anneke,

    ieder pensioen opgebouwd bij een werkgever wordt beschermd door de Pensioen- en spaarfondsenwet (PSW). In deze Wet is oa geregeld wat er met betrekking tot het weduwepensioen (nabestaandenpensioen) bij echtscheiding moet gebeuren. Het recht voor de ex-echtgenoot wordt het bijzondere nabestaandenpensioen genoemd. Bij overlijden van de oorspronkelijke pensioengerchtigde komt dit bijzonder nabestaandenpensioen ten behoeve van de ex-echtgenoot tot uitkering. Dit recht is door de PSW beschermd. Bij echtscheiding wordt dit gedeelte “apart” gezet ten behoeve van de ex-echtgenoot. Hier kan overigens wel afstand van gedaan worden maar dat is gezien de vraagstelling niet gebeurd. Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat het nabestaandenpensioen in de oorspronkelijke regeling uitsluitend op risicobasis is gedekt, bij echtscheiding heeft het nabestaandenpensioen dan geen waarde en valt er dus niets aftesplitsen. Lastig verhaal. Probeer de verschillende pensioenuitvoerders te achterhalen en neem contact met ze op, dat werkt denk ik het meest simpele.

    succes.

    met vriendelijke groet,

    Leo

  • Anneke

    Leo bedankt voor je antwoord.

    Bestaat er geen landelijke databank waar je kunt zoeken onder welke pensioenuitvoerders hij zo kunnen vallen?

    Want hij heeft gebaggerd, heeft in een bakkerij gewerkt, in de bouw, in fabrieken. Bijna 12 ambachten en 13 ongelukken,

    Van een aantal beroepen weet ik zeker dat hij pensioen heeft opgebouwd. Want daar kregen we in het verleden vaak jaarlijks melding van hoe hoog het bedrag dan was.

    Want ik vraag me nu dus ook af hoe één van die pensioenuitvoerders aan mijn gegevens is gekomen? Want ik heb nergens “gemeld” dat mijn ex-man is overleden. En daaraan vast gekoppeld waarom meld de ene pensioendienst zich spontaan en moet je naar de andere(n) zoeken?

    Van de scheiding kan ik me wel herinneren dat ik bij de advocaat heb gezegd ik hoef later geen pensioen van je.

    Maar hij stond er destijds op om het wel te doen. Ik heb nooit pensioen opgebouwd dus bij mij was het niet aan de orde.

    Als hij NU zelf met pensioen was gegaan en ik papieren had gekregen daaromtrent had ik die ook zeker niet ingevuld en terug gezonden.

    Maar omdat hij dus onlangs is overleden heb ik zoiets van… er is premie voor betaald…. dus pakken wat je pakken kan.

    Misschien kom ik dan ooit nog eens uit de schulden.

  • Leo

    Beste Anneke,

    helaas, pas vanaf 2011 komt het nationale pensioenregister er, maar daar heb je dus nu niets aan.

    “Bouw” en “bakkers” vallen onder een verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfondsen. Er bestaat een hulplijn “ vergeten pensioenen” via de vereniging van bedrijfstakpensioenfondsen, tel.nr 070-311 73 73, te bereiken van 8.30 uur tot 12.30 uur. Wellicht dat zij iets voor je kunnen betekenen. Overigens is www.pensioenkijker.nl een website waar je de nodige informatie kan vinden.

    succes.

    met vriendelijke groet,

    Leo

  • gerard

    U kunt het beste uw echtscheidingsconvenant even raadplegen. Daar in staat vast iets in over pensioenen : beide partijen zien af van. o.i.d…Heeft dus betrekking op verevening..Bij elk bedrijf waar hij heeft gewerkt en het partnerpensioen niet op risicobasis is verzekerd zou dus een stukje nabestaandenpensioenpensioen kunnen staan. U heeft een haalplicht. Sommige pensioenfondsen sporen de partners op , anderen niet. Uw rechten blijven wel staan, want volgens de pensioenwet mogen de rechten niet zo maar na 5 jaar o.i.d. naar de AVW verdwijnen. En mochten ze dat wel doen, en u reclameert, dan moeten zij de rechten weer laten herleven.

    Ik neem aan dat u niet getekend heeft voor uitruil of was hij nog niet met pensioen??

    O ja, de DNB heeft een lijvig boekwerk met alle pensioenfondsen.

    Overigens zou ik met meer gegevens, zoals geboortedatum en dienstverbanden veel gerichter kunnen antwoorden. Er zijn n.l. zo veel varianten mogelijk.

  • Anneke

    Even een reactie op jullie berichten

    Leo.

    Ik heb inmiddels verschillende bedrijfsfondsen gemaild.

    Er zijn er twee die gereageerd hebben.

    Van de Stichting Fondsenbeheer Waterbouw krijg ik zo juist een brief dat ik geen recht heb op dit pensioen omdat het opgebouwd is voor het huwelijk. Als hij in het huwelijk nog een keer werkzaam was geweest in deze bedrijfstak dan had ik er wel recht op gehad.

    Jammer. Want daar had ik het meeste geld kunnen verwachten.

    Maar wat ze schrijven is wel waar. Het pensioen is opgebouwd voor het huwelijk.

    De Bakkersbond heeft inmiddels ook een aantal malen gereageerd per mail.

    Ik moest bij hun aangeven dat ik met hem getrouw ben geweest.

    Heb daarvoor het trouwboekje gescand en gemaild. Ze gaan nu kijken en ik hoor binnen 4 weken (laatste bericht is van vorige week)

    Gerard

    Mijn ex man was nog niet met pensioen. Hij is slechts 51 geworden.

    Hij liep al jaren in de WAO eerst gedeeltelijk (jaren van 40% daarna 60% en daarna 80 - 100 %) Heeft jaren nog aangepast werk gehad maar dat was een jaar of 6 geleden ook niet meer vol te houden. Hij heeft al die tijd wel een uitkering gehad naast zijn WAO, van een verzekeringsmaatschappij, het zogenaamde WAO gat verzekering. En toen hij geen voordeel meer had van de werkgeversspaarregeling heeft hij eenmalig een inleg (het spaargeld van die regeling) gedaan bij een bank om pensioen in te kopen.

    Dit is wel gebeurt toen we nog getrouwd waren.

    Van een uitruil is in elk geval geen sprake omdat er bij mij geen pensioen te verwachten is.

    De dienstverbanden van mijn ex-man zijn moeilijk te achtehalen. Dat zijn er zoveel.

    Alle andere persoonlijke informatie wil ik je wel mailen. Maar niet hier in het forum plaatsen.

    Bedankt voor jullie mee denken.

    Groet,

    Anneke

  • shirly

    hallo

    mijn man en ik zijn al 24 jaar gescheiden

    is nooit hertrouwd en heeft geen kinderen

    alleen 1 zoon van 28 jaar uit mijn eigenhuwlijk met hem

    nu is mijn man terug bij mij komen wonen

    sinds 4 jaar woond hij bij mij

    wij vormen weer een gezin met een zoon van 13 jaar

    die trouwens wel van mijn man en mij is.

    hij heeft in de tijd dat hij bij mij weg is geweest veel in het buitenland gewerkt

    duitsland,belgie,luxemburg,spanje

    voor zichzelf;;; dus nooit premies betaald;;;

    en vaak onvindbaar voor de genen die hem zochten.

    nu werkt hij 4jaar bij de technische dienst een goede baan

    nu is de vraag als hem wat gebeurd welke rechten hebben wij

    of is het beter te hertrouwen????

    groetjes shirly

  • westheim

    geachte heren damens

    met deze wilde ik u vragen of ik recht heb op weduwen pensioen

    ik ben namelijk gehuuwd gewees met de heer holthuizen

    geboren 9-7-1952

    hij is overleden op 2-4-2009 te venlo

    mijn naam is hendrika maria mathilda westheim en ben zijn eerste gehuuwde vrouw meneer is daarna nog maals gehuuwd gewees

    dus mijn vraag is of ik recht heb op weduwen geld

    met dezen hoop ik u nog van u te horen

    bijdezen dank ik u

    mevrouw westheim montfordstraat no 10

    5951jb belfeld

  • Peter Jung

    Mevrouw Westheim,

    In dit soort situaties lijkt het handiger om een nieuwe discussie te starten.

    Maar goed, beantwoording :

    Vanaf 9 februari 1973 kan je wettelijk aanspraak maken op een Bijzonder Weduwenpensioen.

    Of dat in uw situatie ook zo is hangt van een aantal factoren af.

    Als uw ex-partner werkzaam was bij een werkgever waar een pensioenvoorziening afgesloten was

    en u en uw ex-partner waren beiden op dat moment ouder dan 25, dan zal er naar alle

    waarschijnlijkheid sprake zijn van een Bijzonder Weduwenpensioen.

    Als u weet bij welke werkgever uw ex op het moment van scheiding werkte, kunt u met deze werkgever contact

    opnemen en vragen waar deze werkgever zijn pensioenen had/heeft ondergebracht.

    Daarna kunt u contact opnemen met de verzekeraar/pensoenuitvoerder.

    Wanneer u eventueel hulp nodig heeft, kunt u met mij contact opnemen.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • Peter Jung

    Shirley,

    Dit is eigenlijk een nieuw onderwerp. Of je nog op dit forum kijkt, weet ik niet.

    Omdat het zo lang geleden is de vraag of je elders hierop al een antwoord ontvangen hebt,

    voordat ik tot beantwoording overga.

    Met vriendelijke groet,

    Peter