Ik heb een vraag
Tussen 1976 en 1990 heb ik was ik in dienst van een zgn. ‘semi-overheid’ , een samenwerkingsverband van een aantal gemeenten. Daardoor kon ik via mijn werkgever pensioenrechten opbouwen bij het ABP.
Binnenkort hoop ik van mijn pensioen te gaan genieten. Behalve van de SVB, ontving ik van een aantal pensioenfondsen een bericht over mijn opgebouwde pensioenrechten. Het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) is het enige dat mij laat weten dat mijn ouderdomspensioen bij hen is gerelateerd aan mijn huwelijkse status. M.a.w. als ik gehuwd ben c.q. samenwoon, is mijn ouderdomspensioen LAGER dan wanneer ik ongehuwd zou zijn (c.q. niet zou samenwonen).
Dit is volgens mij de grootste lariekoek. Op het moment van premiebetaling is mij ook niet gevraagd “Bent u gehuwd/ woont u samen?” en kwam ik ook niet in aanmerking voor een korting op de premie. Volgens mij maakt het helemaal niet uit of ik getrouwd ben. Mijn pensioenrechten zijn m.i. afhankelijk van het aantal dienstjaren maal een bepaald percentage maal het jaarsalaris.
Wie heeft er gelijk?.