pensioenvraag

• longneck

Ik ben getrouwd met iemand die buiten de eu woont. Mocht ik komen te overlijden hoe zit het dan met mijn pensioen? Wat moet ik van te voren regelen zodat mijn vrouw hier recht op kan maken en ook krijgt. En heeft zij buiten pensioen ook nog recht op andere gelden.

mvg nico

• longneck

Info; Ik ben in Nederland getrouwd en heb in nederland pensioen opgebouwd.

Mijn vrouw heeft niet de nederlandse nationaliteit.

• E. Toes

Hallo,

Ik heb even rondgekeken in de pensioenwet, hier staat onder andere het volgende;

“partnerpensioen: een geldelijke, vastgestelde uitkering voor de echtgenoot, de geregistreerde partner of de partner, de gewezen echtgenoot, de gewezen geregistreerde partner of gewezen partner wegens het overlijden van de werknemer of gewezen werknemer”

Bij de aanvullende eisen staat niet dat het noodzakelijk is dat de partner ook daadwerkelijk in Nederland woont of in een EU land woont.

U bent in Nederland getrouwd volgens de Nederlandse wetgeving, in mijn mening is dat al voldoende om uw partner in aanmerking te laten komen.

U hoeft hier overgens niets voor te doen, als u in Nederland getrouwd bent staat uw huwelijk ook ingeschreven in de Gemeentelijk Basis Administratie.

Dit antwoord geef ik overgens puur op basis van de Pensioenwet, het kan zijn dat uw pensioenfonds hier een reglementaire afwijking op heeft, u zou de vraag dus ook aan hen kunnen voorleggen.

• gerard

uw vrouw behoudt m.i. altijd het recht op partnerpensioen, tenminste indien dit is medeverzekerd. Sommige pensioenfondsen laten het verzekerd partnerpensioen ook vervallen, indien het huewelijk na de 65 ste verjaardag plaats vindt.