halfwezen uitkering .. hoe zit het met de rest???

• sonja

Ik krijg voor mijn bijna 16 jarige zoon een halfwezenuitkering. zijn vader is aug. 1999 overleden. Wij zijn nooit getrouwd geweest en hadden geen samenlevingscontract maar wel een contract van de langslevende.

Mijn vraag is nu.

Ik krijg van de svb elke maand ong. 200 euro halfwezengeld voor mijn zoon. Hoe zit het met de rest van het pensioen van mijn ex-partner? Hij heeft in de marine gezeten ( is kvv-er geweest ) en heeft toen hij zijn contract in de marine niet meer wilde verlengen gewoon wel gewerkt en dus pensioen opgebouwd. Waar gaat dat nu heen. Hebben mijn zoon of ik nog ergens recht op? Het kan toch niet zo zijn dat dat pensioen nu ineens weg is???

Sonja

• E. Toes

Dag Sonja,

Mag ik onder “contract van de langstlevende” verstaan dat u een verblijvingsbeding had?

Als dat het geval is dan is dat over het algemeen voor een pensioenuitvoerder niet genoeg. Veel pensioenuitvoerders eisen dat, om in aanmerking te komen voor een partnerpensioen en/of wezenpensioen, er minimaal een samenlevingscontract aanwezig is.

Sommige uitvoerders willen nog wel overgaan tot betaling als er kan worden aangetoond dat er wel langdurig samengeleeft is (bijvoorbeeld door de aankoop van een huis o.i.d.)

Pensioen wordt opgebouwd op het leven van de hoofddeelnemer, het valt ook niet onder het erfrecht. Oftewel, het is niet zo dat u de opgebouwde aanspraken van uw partner “erft” bij zijn overlijden. Bij het overlijden vervalt de aanspraak op pensioen voor de hoofddeelnemer. Als de pensioenregeling een partnerpensioen/wezenpensioen kent dan komt dit pensioen wel tot uitkering.

Echter is het dus maar de vraag of u daar, na bijna 10 jaar, nog aanspraak op kan maken.

De reden dat de pensioenuitvoerders u niet benaderd hebben ten tijde van het overlijden van uw partner is omdat u toen niet getrouwd was. De informatie voor eventuele nabestaanden wordt uit de Gemeentelijk Basis Administratie gehaald, aangezien u niet getrouwd was konden de betreffende pensioenuitvoerders dus ook niet van uw “bestaan” afweten.

Om uw vraag concreet te beantwoorden;

Het pensioen wat uw partner had opgebouwd tot aan zijn overlijden is komen te vervallen aan het fonds, het is dus inderdaad “weg”.

Vervelend nieuws helaas, maar op basis van wat u verteld denk ik dat bovenstaande aan de hand is.

• sonja

Dat geld dan voor mij in ieder geval maar gaat dat dan ook op voor mijn zoon?

Hij is toch ingeschreven bij de basisadministratie van de gemeente waar ik woon en uiteraard door zijn vader erkend.

Ik heb contact gehad met het abp waar het pensioen onder valt en die konden mij niet verder helpen dan het advies een brief te schrijven met de vraag het uit te zoeken.

Volgens de persoon aan de telefoon had aan het burgerpensioenfonds doorgegeven moeten worden dat onze zoon geboren was maar dat wist hij niet met zekerheid.

Is het niet zo dat als huwelijken uit dat basisregister gehaald worden dat ook geld voor geboortes?

k ben maar een leek op pensioengebied hoewel ik ooit tp geweest bij op n levensverzekering afdeling .. kweet wel iets maar net te weinig om er verstand van te hebben.

• E. Toes

Geboortes zijn niet zichtbaar in de GBA. Alleen partnerrelaties (als in geregistreerd partnerschap of een huwelijk).

Wellicht toch wel even handig om die brief te sturen naar het ABP, wellicht kunnen zij iets met terugwerkende kracht regelen.

• sonja

brief is gestuurd .. antwoord gehad..

mijn zoon heeft recht op t nabestaanden pensioen van zn vader

met terugwerkende kracht.

wel raar dat ik nooit iets gehoord heb hierover.

is het misschien zo dat ik dat zelf had moeten regelen of is het zo dat een pensioenfonds dat soort dingen hoort te regelen?

vindt t maar vreemd allemaal .. ik denk dat er meer mensen net als ik niks van weten en eigenlijk dus aardig wat mislopen hierdoor en t dus moeilijker hebben dan eigenlijk nodig is.

Sonja

• Thomas

sonja Schreef:

——————————————————-

> brief is gestuurd .. antwoord gehad..

> mijn zoon heeft recht op t nabestaanden pensioen

> van zn vader

> met terugwerkende kracht.

> wel raar dat ik nooit iets gehoord heb hierover.

> is het misschien zo dat ik dat zelf had moeten

> regelen of is het zo dat een pensioenfonds dat

> soort dingen hoort te regelen?

> vindt t maar vreemd allemaal .. ik denk dat er

> meer mensen net als ik niks van weten en eigenlijk

> dus aardig wat mislopen hierdoor en t dus

> moeilijker hebben dan eigenlijk nodig is.

>

> Sonja

Mag ik precies weten waar deze mail naartoe gestuurd is? Ik geloof namelijk dat ik en mijn broertje ook recht op pensioengeld van onze moeder hebben. (2004 overleden)

mvg,

Thomas

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Thomas,

Naar de verzekeraar of het pensioenfonds waar je moeder heeft gezeten. Dit kunnen meerdere instanties zijn indien je moeder bij verschillende werkgevers heeft gewerkt.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers.

• Simone

hallo,

ik ben een meisje van 14 jaar en ben me moeder verloren. ik ben nu een halfwees. je krijgt dan een halwezen uitkering. wat houd dat in?

groetjes,

• E.Toes

Hallo Simone,

Gecondoleerd met het verlies van je moeder.

De term halfwees is een beetje raar, maar het houdt praktisch in dat een kind onder de 18 jaar zijn of haar vader of moeder verloren is. Door het verlies van inkomen in het gezin gaat de regering de nog levende ouder “compenseren”. De halfwezen-uitkering wordt uitgekeerd aan de overlevende ouder, in dit geval je vader. Praktisch betekent het, dat je vader per maand 247,20 euro bruto gaat ontvangen van de overheid.

Op deze site kan je wat meer informatie vinden over de halfwezenuitkering:

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/belastingen-uitkeringen-en-toeslagen/inkomensaanvulling/wezenuitkering-en-halfwezenuitkering

succes en sterkte!