ik ben 10 jaar geleden gaan werken en heb toen vrijwillig afstand gedaan van mijn pensioenrechten (man heeft goede regeling en ik wist niet hoeveel jaar ik wilde gaan werken).
Over 1 of 2 jaar wil ik stoppen met werken en nu komt de afdeling P&O plots met bericht dat de nieuwe pensieonwet 2007 deelname zou verplichten en ik dus 1-1-09 moet gaan meebetalen. Ik twijfel aan de juistheid van die uitspraak en denk dat bedrijf alleen maar onder druk wordt gezet door de verzekeraar/uitvoerder van onze bedrijfspensioenregeling (we hebben geen CAO en geen bedrijfstakpensioen.
Ik vond ter ondersteuning van mijn eigen opvatting de volgende passage in de artikelsgewijze toelichting van de wet 2007:
"Volgens de slotzin in de artikelsgewijze toelichting van artikel 7 (onderstaand) staat duidelijk dat in beginsel elke werknemer zelf kan kiezen om niet in te gaan op het aanbod van zijn/haar werkgever en dus niet verplicht kan worden deel te nemen in een bedrijfspensioenregeling (regeling vloeit dus NIET voort uit CAO en is evenmin een bedrijfstakpensioenregeling). Is dat een juiste interpretatie van de vigerende wetgeving?
PASSAGE UIT DE ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING PENSIOENWET 2007
Artikel 7. Bescherming deeltijder en jonge werknemer
Eerste lid
De discriminatieverboden op grond van dit artikel alsmede de discriminatieverboden op grond van andere wetgeving zijn toegelicht in paragraaf 3.2.2 van het algemeen deel van deze memorie van toelichting. De formulering van de onderhavige bepaling is gebaseerd op artikel 2a, eerste lid, van de PSW, met dien verstande dat daar een verbod tot uitsluiting is geformuleerd en hier een plicht van de werkgever tot het doen van een aanbod is opgenomen.
De terminologie is op enkele punten aangepast, (zoals “pensioenovereenkomst” in plaats van “toezegging”, “werknemers” in plaats van “personen verbonden aan de onderneming”) maar materieel wordt met deze bepaling hetzelfde beoogd. Dit artikel laat (net als artikel 2a van de PSW) onverlet dat een deeltijder, net als iedere andere werknemer, er in beginsel voor kan kiezen geen pensioenovereenkomst te sluiten."
Hoor graag verder wat u er van vindt
Jose