pensioenrecht indien de ex-man komt te overlijden

• Jo

Ik probeer tbv van een vrouw wat uit te zoeken.

Zij is sinds ca 5 jaar gescheiden na een huwelijk van ca 20 jaar. Er was geen afstand gedaan van haar recht op pensioen. Zij verzuimde jammer genoeg haar pensioen aanspraak binnen 2 jaar bij de verzekeraar te melden. De ex is intussen vervroegd met pensioen gegaan en nu ontvangt zij van hem een maandelijkse betaling (maar pas nadat er een rechtszaak van kwam).

Vandaag hoorde ik dat deze betaling ophoudt als haar ex komt te overlijden, daarna ontvangt zij dan niets meer. Heeft zij dan niet een blijvend recht op wat er samen is opgebouwd in die 20 jaar? Ik dacht dat het melden binnen 2 jaar alleen sloeg op de rechtstreekse uitbetaling aan haar, dus om niet meer afhankelijk te zijn van de betalingsluimen van haar ex. Ik heb nooit begrepen dat zij zelf nooit meer een partij zou zijn voor de verzekeraar en daar lijkt het nu op.

Kunt u hier wat meer licht op laten schijnen?

• E. Toes

Hallo Jo,

Wanneer de Wet Verevening speelt (wat hier aan de hand is lijkt mij), is het inderdaad zo dat het recht op een Verevend vroeg,- of ouderdomspensioen vervalt indien de hoofddeelnemer komt te overlijden.

Dit is omdat de pensioenaanspraak niet “op het leven van” de betreffende ex gezet wordt.

U moet het eigelijk zien dat de hoofddeelnemer een uitkering krijgt, waarvan een deel naar de ex gaat. Wanneer de betreffende uitkering stopt, stopt ook de uitbetaling van het verevende deel.

Echter is er in deze dan nog wel sprake van een Bijzonder Partnerpensioen!

Oftewel, de ouderdomspensioen uitkering die de vrouw in kwestie ontving vervalt, maar gaat over in een uitbetaling van een Bijzonder nabestaandenpensioen.

• evelyn govaers

Goede middag

Vorig jaar is mijn ex-man helaas overleden.

Na ons huwelijk is hij nimmer getrouwd geweest, echter wel samengewoond.

In mijn eigen pensioenovereenkomst stond dat hij altijd recht had op een pensioenuitkering,

bij mijn overlijden, voor de periode dat wij getrouwd waren. Ikzelf ben opnieuw getrouwd.

Zijn naam is JFM van Kaam en is geboren op 03.06.1946, en vorig jaar overleden.

Mijn vraag is, geldt dit ook nu voor hem nu hij vorig jaar zelf is overleden.

Zeker weet ik dit niet, maar ik zou dit graag willen weten.

Heel vaak hoor je dat dit een mogelijkheid zou zijn, en wanneer je hierzelf niet achterheen gaat

je er zelf niet van op de hoogfte wordt gesteld.

Kunt u mij zeggen wat ik moet doen om dit af te ronden.

Hartelijk dank hiervoor

Evelyn Govaers

• E.Toes

Hallo Evelyn,

Is er bij de scheiding met uw ex-man een bijzonder partnerpensioen afgesplitst?/ Indien dit het geval is dan heeft u recht op het gedeelte dat is opgebouwd tot aan de datum van echtscheiding. U kunt hier achter komen door de pensioenuitvoerder van uw ex-man te achterhalen ten tijde van uw scheiding, en hen te vragen of er sprake is van een bijzonder partnerpensioen.