pensioen

• antony

Geachte heer, mevrouw

Enige tijd geleden heb ik u gevraagd hoe het zat met mijn pensioenrechten i.v.m. echtscheiding voor 1981. Ik heb een bevredigend antwoord gehad.

Nu wil ik iets vragen over het pensioen van de ex-echtgenote van mijn man. Mijn man was zelfstandige en heeft geen pensioen opgebouwd. Zijn ex-echtgenote heeft pensioen opgebouwd tijdens hun huwelijk. Hij is gescheiden in 1988. Zijn vraag is of hij enige rechten op een deel van haar pensieon heeft.

vriendelijke groeten

Marina

• E. Toes

Hallo Marina,

De echtscheiding van uw man valt onder het Arrest van de Hoge Raad van november 1981. Ook wel “Boon-Van Loon” genoemd.

Dit arrest stelt dat pensioenrechten meegenomen kunnen worden in de boedelscheiding. Indien dit bij de echtscheiding van uw man niet gebeurd is, heeft hij recht op de helft van het opgebouwde ouderdomspensioen tot de echtscheidingsdatum van zijn ex-partner.

Daarnaast heeft hij recht op het volledig nabestaandenpensioen opgebouwd tot aan de echtscheidings datum.

Dit is echter alleen wanneer de pensioenrechten niet meegenomen zijn in de boedelscheiding. De betreffende pensioenuitvoerder van de ex-vrouw van uw man kan hier meer over vertellen. Zij kunnen bijvoorbeeld een berekening maken van de pensioenrechten waar uw man recht op heeft.

mocht u nog meer vragen hebben dan horen wij het graag!

Groet,

Emile