VUT of FPU of hoe dat ook heet

• Freek

Een kennis van mij kon het allemaal niet meer aan, hij gaat in de VUT, hij kon nog net van de oude regeling gebruik maken. 5 a 6 keer per jaar was ie voor ieder akkefietje de laatste jaren al in de ziektewet. Meneer gaat vervroegd uittreden, krijgt een feeste, afscheidcadeau en zit thuis. Daarna valt meneer in een zwart gat. De oplossing? hij gaat weer werken. En precies weer het werk wat hij voorheen deed. Zijn collega';s zien dit met lede ogen aan. Meneer moest zonodig in de VUT want hij kon het niet meer aan. Hij krijgt nu per maand zijn uitkering en daarnaast werkt ie weer zo'n 30 uur per week met uitschieters naar 40 uur. Dat is makkelijk binnenlopen zo! Dat moet toch eigenlijk niet kunnen! VUT en een baan, ok, maar dan wel of dit of dat. Niet van 2 wallen. Hij houd nu een plaats bezet die ook door een werkzoekende gevuld kan worden. Hij doet dit nu alweer zo'n 1,5 jaar en hij is ook niet meer in de ziektewet geweest. Nee, nu niet want als ie nu thuis blijft krijgt ie geen geld.

Mag dit uberhaupt eigenlijk wel? in de VUT je geld krijgen en er naast betaald gaan werken?

• Alvara

Bij de meeste VUT-regelingen is bepaald, dat men naast de VUT-uitkering slechts bepelrkt mag bijverdienen. VUT + bijverdienste mogen samen nooit meer zijn dan 100 % van het salaris uit de tijd, dat men nog in loondienst werkte. De oude werkgever, c.q. degene, die de VUT betaalt, mag het meerdere terugvorderen. Freek schreef:

>

> Een kennis van mij kon het allemaal niet meer aan, hij gaat

> in de VUT, hij kon nog net van de oude regeling gebruik

> maken. 5 a 6 keer per jaar was ie voor ieder akkefietje de

> laatste jaren al in de ziektewet. Meneer gaat vervroegd

> uittreden, krijgt een feeste, afscheidcadeau en zit thuis.

> Daarna valt meneer in een zwart gat. De oplossing? hij gaat

> weer werken. En precies weer het werk wat hij voorheen deed.

> Zijn collega';s zien dit met lede ogen aan. Meneer moest

> zonodig in de VUT want hij kon het niet meer aan. Hij krijgt

> nu per maand zijn uitkering en daarnaast werkt ie weer zo'n

> 30 uur per week met uitschieters naar 40 uur. Dat is

> makkelijk binnenlopen zo! Dat moet toch eigenlijk niet

> kunnen! VUT en een baan, ok, maar dan wel of dit of dat. Niet

> van 2 wallen. Hij houd nu een plaats bezet die ook door een

> werkzoekende gevuld kan worden. Hij doet dit nu alweer zo'n

> 1,5 jaar en hij is ook niet meer in de ziektewet geweest.

> Nee, nu niet want als ie nu thuis blijft krijgt ie geen geld.

>

> Mag dit uberhaupt eigenlijk wel? in de VUT je geld krijgen en

> er naast betaald gaan werken?

• fred

Wat kon hij niet meer aan?

Heeft hij een dure vrouw thuis zitten?

Natuurlijk mag hij gewoon werken.

Ik ben met pre pesioen en ik mag volop werken.

Alleen niet meer bij de firma waar ik werkte.

Dit pre pensioen heb ik bij elkaar gespaard dus waarom zou ik niet mogen werken dan.

Echter ik werk niet want ik snap niet dat ik ooit tijd gehad hebt om te werken.

Ik vermaak mij best.

• E. Toes

Er is een verschil tussen Prepensioen en VUT. Een aanspraak wat middels premiebetaling is opgebouwd mag inderdaad nooit gekort worden. Echter wanneer iemand een aanvulling op het prepensioen ontvangt mag dit wel gekort worden.