Banksparen tov zelf doen

• Otto

Momenteel ben ik de voordelen van banksparen aan het inventariseren tov zelf mijn pensioen in eigen beheer te regelen.

Is het correct te stellen dat het voordeel van banksparen is een uitstel van inkomstenbelasting en zodoende een voordeel te behalen door een lagere IBbelastingdruk op het moment dat het bedrag vrijkomt. Daarnaast wordt 1,2% vermogenbelasting voorkomen.

• namliaM

Onder andere, maar in principe is dat waar van elke vorm van pensioen.

De kracht van Banksparen zou moeten zijn dat het gegarandeerde rente opleverd tegen 0 of nihil of erg weinig kosten.

Andere meer conventionele pensioenen zitten behoorlijke kosten aan (denk woekerpolis o.a.) welke eerst terugverdient moeten worden met de hoop dat het uiteindelijke rendement goed (genoeg) zal zijn.

• Otto

Echter die gegarandeerde rente kan ik toch ook realiseren door zelf in een deposito te storten?

• Verdwelt

Kijkt u eens op deze webpagina. Wellicht geeft dit meer inzicht in banksparen en pensioen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Banksparen

• namliaM

Ja die gegarandeerde rente kan je zelf realiseren… met dit verschil..

Pensioen opbouw via conventioneel of Bankspaar zijn BRUTO, terwijl zelf sparen netto is.

Op dit moment werkt de belasting zo dat je minder belasting betaald wanneer je 65+ bent. Bovendien zou het zo kunnen zijn dat je ook minder inkomsten hebt na je 65e.

Door het progressieve belastingstelsel zou het dus zo kunnen zijn dat je (voorbeeld, dus niet exacte nummers die zou ik op moeten zoeken en zijn deels afhankelijk van je persoonlijke situattie) nu 50% belasting betaald terwijl je bij 65+ slechts 30%. Door dus nu 1.000 euro te banksparen of in pensioen te stoppen, krijg je (tot een bepaalde grens, de factor A) 50% belasting terug. Effectief heb je dus ‘maar’ 500 euro ingelegd, in de vergelijkbare situatie van zelf sparen had je dus begonnen met 500 euro.

Krijg je deze 1.000 na je 65e weer uitbetaald (in maanden gedeeld) krijg je dus 700 euro, ipv de 500 die je zelf gespaard had. (plus rente natuurlijk, maar die laat ik even buiten beschouwing)

Het verschil 200 euro bovenop de 500 is 40%. Je hebt dus 40% ‘rendement’ gemaakt alleen maar door de manier van sparen… leuk toch?

Nadeel is wel dat je bij banksparen er zelf niet meer aan KUNT komen tot na je 65e, dit om aan de belasting regels te kunnen voldoen.