Hallo,
Even een vraagje:
Wat is een goede/redelijke pensioenstaffel? ( salaris-Francise= pensieonregeling) voor een bedrijf die geen CAO heeft.
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Hallo,
Wij zijn werkgever en hanteren onderstaande staffel in overleg met de assurantieadviseur. We krijgen van de werknemers signalen door dat de staffel erg laag is en willen zodoende informeren wat een redelijke staffel zou kunnen zijn. De staffel die door ons opgesteld is was ten tijde van de opstart van het bedrijf.
21-24 jaar 3.60%
25-29 jaar 4.40%
30-34 jaar 5.20%
35-39 jaar 6.40%
40-44 jaar 7.70%
45-49 jaar 9.20%
50-54 jaar 11.10%
55-59 jaar 13.50%
vanaf 60 jaar 16.50%
daarnaast is er nog en vrijwillige bijspaarmodule
21-24 jaar 4.14%
25-29 jaar 4.97%
30-34 jaar 5.98%
35-39 jaar 7.18%
40-44 jaar 8.65%
45-49 jaar 10.49%
50-54 jaar 12.70%
55-59 jaar 12.70%
vanaf 60 jaar 18.77%
Hoop dat u met bovenstaande informatie wat meer kunt, anders hoor ik het graag
ALvast vriendelijke bedankt,
E. Toes schreef:
>
> Ligt er nogal aan wat de ruimte is voor de
> werkgever/werknemer…..
>
> Wat verstaat u bijvoorbeeld zelf onder “goed/redelijk” , en
> goed/redelijk voor wie? werkgever, uitvoerder of werknemer?
De staffel die u beschrijft komt inderdaad niet echt in de buurt van een middelloon of eindloon regeling (uitgaande van de “ideale” uiteindelijk te behalen 70% norm).
Ik neem aan dat de minimale franchise wordt gehanteerd? (11872).
Een werknemer van 40 jaar met een pensioengevendjaarloon van 30.000 en fulltime werkzaam kan conform uw staffel zo rond de 1568,- euro per jaar inleggen. Onder een maximale eindloon regeling zou de werknemer 362 bruto aanspraak per jaar krijgen, en onder een maximale middelloon regeling 407 euro bruto per jaar. (dit is dus een AANSPRAAK, en geen premie inleg).
Als het een 3%-staffel betreft kan de betreffende werknemer op zijn daadwerkelijke pensioendatum geen dusdanige aanspraak inkopen die overeenkomt met een geindexeerde middelloon of eindloon regeling..
Ik ben helaas niet heel goed thuis in beschikbare premieregelingen, er zijn wel mensen op dit forum die u hier veel meer over kunnen vertellen. Echter is het een erg complex verhaal. Zeker als het gaat om wat nou de beste regeling is voor zowel de werkgever en de werknemer.
Eigelijk zou u uw betreffende assurantieadviseur eens moeten vragen om een aantal scenario's uit te rekenen. Bijvoorbeeld hoeveel een werknemer zou opbouwen onder de huidige regeling en hoeveel hij eigelijk zou moeten hebben op de betreffende pensioendatum (70% van het laatst verdiende salaris (70% = inclusief AOW uitkering) wordt hier meestal voor aangehouden)
Lijkt mij wel dat er met de staffel die u op dit moment hanteerd dit niveau niet gehaald kan worden.
Beste Flower,
Om tot een marktconform pensioen te komen hanteren wij 77,8% van de 4% staffel. Op 21-jarige leeftijd is dat 5,6% (max. is 7,2%) en op 60-jarige leeftijd 29,41% (max. 37,8%). Op basis van de huidige gegevens (sterftetabel, etc.) zou je op de einddatum een pensioen moeten kunnen aankopen van ongeveer 70% van je laatstverdiende loon. Ervan uitgaande dat iemand de volledige diensttijd doorloopt.
Persoonlijk zou ik je willen adviseren om een professional in de arm te nemen. Voor ons is deze kost dagelijkse materie, maar voor een doorsnee assurantiekantoor niet. Laat je goed voorlichten!
hey Flower,
Uit alle reacties tot nu toe kun je zo'n beetje opmaken dat het allemaal klote (van de stier?) is met die pensioenregeling bij jullie: staffel is te laag, premieverdeling is niet goed en in je tussenpersoon heb je blijkbaar niet al te veel vertrouwen, danwel probeert de tussenpersoon angstvallig buiten schot te blijven en gezien het blijkbare gebrek aan kennis en ervaring (oa premieverdeling klopt niet) is dat misschien wel het beste zo. ;-) Toch?
Maar ik moet serieus zijn Flower, je hebt daar per slot van rekening recht op.
Dus laten we het voor de aardigheid eens andersom draaien. Ben je als werkgever verplicht om pensioen toe te zeggen? Zo ja, waar staat dat ergens? En zo nee, is het dan niet ontzettend aardig en meelevend dat je als werkgever dus wel een pensioenregeling hebt afgesloten voor jullie personeel? En hebben personeelsleden zo wie zo niet de mogelijkheid om in prive allerlei dingen op financieel gebied (lijfrente, sparen, hypotheek af lossen, etcetera) te regelen? Persoonlijk denk ik dat het allemaal zo slecht nog niet is. Wel zou ik jouw tussenpersoon eens op het matje roepen en hem vragen of de huidige pensioenregeling nog aan alle wettelijke criteria voldoet. En zeg er dan bij dat je weet dat hij superveel verstand van pensioenen heeft en dat je weet dat hij jou en jouw bedrijf net zo behandelt als zijn eigen bedrijf en personeel en dat je weet dat hij meer dan zijn stinkende best zal doen om ervoor te zorgen dat jullie pensioenregeling aan alle strenge juridische en fiscale spelregels voldoet. Wedden dat hij de benen onder z'n kont uit loopt om jullie te helpen?
suc6 en laat eens weten hoe eea is verlopen.
gr.
Erwin
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?