Hallo,
Bij mijn nieuwe werkgever heb ik een beschikbare premieregeling. De beleggingspolis (in dit geval bij Legal&General) spreekt mij totaal niet aan vanwege de bekende hoge kosten, dat ik mijn pensioen wil gaan opbouwen via banksparen (gewoon sparen, niet beleggen dus).
Bij mijn vorige werkgever heb ik een stuk nabestaandenpensioen opgebouwd (gegarandeerde uitkering, geen risicobasis dus) en dat wil ik nu dus ook verder regelen. Ik weet dat ik 1,225% per jaar aan nabestaandenvoorziening kan opbouwen, en ik heb al door kunnen welk bedrag mijn partner dan jaarlijks uitgekeerd zou kunnen krijgen als nabestaandenvoorziening.
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik dit het beste kan doen. Het saldo op de bankspaarrekening groeit aan tot 65 jaar, dus als ik tijdens de uitkeringsfase kom te overlijden, dan ontvangt mijn partner (zonder kinderen) 100% van het saldo als nabestaandenvoorziening. Het risico zit vooral dus in de opbouwfase.
Dan heb ik het toch goed dat ik eigenlijk een aflopende risicoverzekering nodig heb om het risico tijdens de opbouwfase af te dekken? Ik lees ook dat ik een nabestaandelijfrente kan afsluiten, waarvan de premie aftrekbaar is (52% voor mij) en de uitkering belast bij mijn partner (nu 42%, maar behoorlijke kans binnen een paar jaar 52%). En een bancaire nabestaandenlijfrente heb ik ook gelezen, maar dat is me niet helemaal duidelijk; werkt dat hetzelfde als in de lijfentesfeer, maar dan zonder kosten?
Wat is wijsheid gezien het bovenstaande? Met de beschikbare premie een nabestaandenlijfrente regelen die uitkeert na mijn overlijden waarvan de premie aftrekbaar is en de uitkering bij mijn parnter? Of is het ook mogelijk om de premie te gebruiken om een ‘losse’ overlijdensrsiicoverzekering te regelen die niet aftrekbaar is, maar waarvan de uitkering ook niet belast is…of zou ik de beschikbare premieregeling volledig voor ouderdomspensioen moeten gebruiken in banksparen en zelf apart een losse (annuitiar dalende?)overlijdensrisico moeten regelen?
Ik heb me denk ik goed ingelezen, maar ik mis toch een stuk….wie helpt me?