Ik kan het eens zijn met de reactie van E. Toes. Daarbij komt nog dat pensioenfondsen ook nog eens moeten voldoen aan de dekkingsgraad die de Nederlandse Bank stelt. Als een pensioenfonds hieronder geraakt door, in dit geval slechte beursresultaten, dan zal dezelfde Nederlandse Bank allerlei voorwaarden stellen aan indexering. En of de actieve deelnemers nou zitten te wachten op verhoging van de premies om de dekkingsgraad weer te bereiken en daarmee de indexering van de ingegane pensioenen en slapers te dekken……
Ik denk van niet.
Een rekenvoorbeeld:
Waar hebben we het over? Als de indexering 2% zou zijn, betekent dit een verhoging van 20,- euro bruto per jaar voor elke 1000, - euro bruto pensioen.
Per maand is dit 1,67 euro bruto.
Daarbij wordt ongeveer 20% belasting en 7,2% voor de Zorgverzekeringswet ingehouden.
Per 1000,- euro bruto per jaar gaat een pensioengerechtigde er dus ongeveer 1,21 euro netto per maand erop vooruit.
Op jaarbasis dus net geen 15,- euro.
Indien een pensioengerechtigde nog 20 jaar een uitkering geniet, dan levert deze 20 maal 15,- euro = 300 euro netto in.
Als je dit afzet tegen 4% interest, dan is de contante waarde nu 137,- euro netto van die 300 euro over 20 jaar.
Een jaar niet indexeren blijkt dus wel mee te vallen. En we hebben het hier over 1 jaar niet indexeren.
Dit is maar een voorbeeld, maar zegt wel iets over bedragen en dat maakt het een stuk duidelijker denk ik. Een oordeelsvorming wordt hierdoor een stuk gemakkelijker gemaakt. Je moet al een erg hoog aanvullend pensioen hebben wil je honderden euro's in moeten leveren. En dat is volgens mij de gedachte die leeft.
Niet het feit dat de indexering niet wordt gedaan, maar dat de uitkeringsgerechtigde uitermate veel euro's inleverd door een jaar niet te indexeren.