ABP wedunaarspensioen

• Rene

Mijn vraag is het volgende.

Mijn vrouw is 2 maanden geleden overleden en heeft ooit pensioen opgebouwd bij het ABP

Nu heb ik ze op de hoogte gebracht van het overlijden van mijn vrouw en willen ze me niet betalen.

In de periode dat ze bij het APB pensioen opbouwde woonde wij wel samen en waren niet getrouwd.

Het samenwonen stond niet officeel op papier.

Wij zijn gewoon als jong stel gaan samenwonen en het enige wat ik nog heb is een officeel huurcontract op ons beide naam.

Later is ze van baan veranderd en zijn we getrouwd en van dat pensioenfonds krijg ik wel geld.

Heeft het zin om dit besluit van niet betalen aan te vechten of is dit vechten tegen de bierkaai ?

• Verdwelt

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw vrouw.

Een nabestaandenpensioen voor ongehuwd samenwonenden is te vergelijken met een weduwen- of weduwnaarspensioen. Dit wordt dan partnerpensioen genoemd. Als in de pensioenregeling een regeling van partnerpensioen is opgenomen, dan moet een deelnemer meestal zelf een verzoek indienen voor het verzekeren van partnerpensioen.

Bij de meeste pensioenregelingen zijn dan ook voorwaarden gesteld aan het toekennen van partnerpensioen. Een van die voorwaarden, die meestal is opgenomen, betreft het melden van samenwoning door de verzekerde. Dit moet via de werkgever gebeuren. Daarnaast wordt meestal een samenwoning van zes maanden gesteld als voorwaarde of een samenlevingscontract.

Ook al kunt u aantonen dat u samenwoonde dan nog kunt u geen recht uitoefenen op partnerpensioen als dit niet gemeld is. Voorzover mij bekend kent het ABP reglement een “mededelingsplicht” omtrent samenwonen en het verkrijgen van partnerpensioen.

Het besluit aanvechten lijkt niet zinvol indien het bovenstaande is opgenomen in het ABP pensioenreglement. U zult dan ook, om zekerheid te verkrijgen, het pensioenreglement moeten raadplegen dat destijds van toepassing was.