Afkoop pensioen na scheiding

• PiFi

Ik ben in 1992 gescheiden na 22 jaar huwelijk.

Nu heb ik in die 22 jaar huwelijk pensioen op gebouwd waar mijn ex over 3 jaar maandelijks recht op heeft. Dus over 3 jaar krijg ik maandelijks een pensioen uitkering waar zij voor een deel recht op heeft. Dan word er uiteraard belasting van af gehouden. Nu wil zij dit zo snel mogelijk voor een bedrag afkopen, en dan hoef ik over 3 jaar haar maandelijkse deel aan haar niet uit te keren.

Nu mijn vraag, als ik haar nu in een keer uit betaal ,kan ik dat bij mijn belasting aftrekken, zo ja hoe ?

• Verdwelt

Normaliter wordt de uitkering belast bij diegene die de uitkering geniet. Dus als u haar uitkeert (en de verrekening loopt niet via een pensioenfonds of verzekeraar) dan zou u inhoudingsplichtige moeten zijn. Aangezien u aan haar gaat uitkeren is de uitkering (denk ik) voor u op te geven als persoonlijke verplichting en voor haar aan te merken als inkomsten, dus belast. (net als alimentatie?)

Echter.., als u een “netto” uitkering ontvangt en “doorbetaald” dan heeft de inhouding bij u plaatsgevonden. In dat geval zou u de ingehouden loonheffing terug kunnen vragen over dat deel dat “doorbetaald” is, en zou de ontvanger “belast”worden. Dit dan alles bij uw belastingaangifte, dus via de inkomstenbelasting. Als u overweegt een “afkoopsom uit te keren aan uw ex, als compensatie voor maandelijkse uitkeringen, dan lijkt mij het beste advies de Belastingdienst te raadplegen. Het zijn teslotte toekomstige uitkeringen aan uw ex die vervangen worden door een eenmalige uitkering, maar u bent geen ”inhoudingsplichtige“ in deze. Daarnaast is afkoop van (ingegaan) pensioen gebonden aan een grensbedrag, ca 406,- euro per jaar. Hoe wordt dit door de Belastingdienst gezien als dit grensbedrag wordt overschreden? Let wel, op de pensioendatum, u overweegt ”nu" af te kopen, dus voor de pensioendatum.

• PiFi

Ga bij de belasting informeren.

Bedankt voor dit advies. PiFi

• a a van der meij

• henkie

Verdwelt schreef:

Aangezien u aan haar gaat uitkeren is de uitkering (denk ik) voor u op te geven als persoonlijke verplichting en voor haar aan te merken als inkomsten, dus belast. (net als alimentatie?)

Echter.., als u een “netto” uitkering ontvangt en “doorbetaald” dan heeft de inhouding bij u plaatsgevonden. In dat geval zou u de ingehouden loonheffing terug kunnen vragen over dat deel dat “doorbetaald” is, en zou de ontvanger “belast”worden.

Die laatste zin sticht verwarring volgens mij.

Waarom de ingehouden loonheffing terugvragen?

Er vindt toch al teruggave plaats via de aftrekpost ‘persoonlijke verplichting’?

En de ontvanger voert de uitkering op als ‘onderhoudsuitkering’ en betaalt daar dus belasting over.(?)

Kortom, er verschuift een stuk inkomen en een stuk belasting van de man naar de ex.

• Jan O

PiFi,

Hoe is dit afgelopen?

Mijn ex wil ook graag cash ipv het pensioen dat ze te zijner tijd door mij betaald moet krijgen.

Vast bedankt!

Gr.,

Jan

• Peter Jung

Hoi Jan,

Met ingang van wanneer ben je van de echt gescheiden?

Vrgrt,

Peter