te weinig pensioen premie

• Andre

Mijn werkgever houd maandelijks een pensioen premie af van mijn salaris.

Nu heeft de boekhouding drie jaar lang verzuimd om een herberekening te maken bij salaris verhogingen.

Nu kreeg ik te hooren dat ik 3800 euro moet betalen om dit gat te dichten.

Nu is mijn vraag, ik weet als leek niet hoe de berekening is voor de premie die betaald moet worden.

En ging er dan ook van uit dat een boekhouder die daar voor geleerd heeft dit dan ook naar behoren doet.

Het kan volgens mij niet zo0 zijn dat ik in een keer 3800 euro moet neer tellen.

Ook is het niet mogelijk om 38 maanden lang 100 euro te moeten missen.

Wat kan ik het beste doen.

mvg,

Andre

• E. Toes

Hallo Andre,

Vervelende situatie dit… Wellicht kan een overleg met uw werkgever uitkomst bieden, zij mogen de 3800 euro ook voor hun rekening nemen.

Het is inderdaad niet mogelijk om de pensioenpremie over een bepaalde periode uit te spreiden, vroeger mocht dit wel maar de wetgever heeft dit aan banden gelegd. (als u hier meer informatie over wilt kunt u de term “backservice” googlen)

U kunt inderdaad niet weten hoe de pensioenpremie berekend wordt, uw werkgever hoort dit inderdaad WEL te weten.

doorgaans is de berekening: maandsalaris x 12,96 (0,96 erbij ivm de vakantietoeslag) x parttimepercentage x premiepercentage = jaarpremie

Het pensioengevend salaris (maandsalaris x 12,96) kan echter uit nog meer bestanddelen bestaan, zoals bonussen etc.

Er zijn een aantal mogelijkheden;

U betaald de premie;

Uw werkgever betaald de premie (of u deelt de premie samen met uw werkgever);

Uw opgebouwde aanspraken worden evenredig verlaagd, u heeft immers een “financieringstekort”…

Ik zou u adviseren te beginnen met een overleg met uw werkgever, wellicht kunnen zij u tegemoetkomen.

succes!

• Peter Jung

Andre,

In het pensioenreglement staat vermeld hoe de bijdrage in de premie berekend moet worden. Dus eerst het pensioenreglement opvragen.

Het kan zijn dat je de premie volledig zelf moet dragen, maar het kan ook zijn dat je werkgever een deel bij draagt. Je zal in ieder geval met je werkgever om de tafel moeten gaan zitten. Misschien behoort het tot de mogelijkheden dat je werkgever zijn deel wel betaald en jij niet.

Misschien kan je met je werkgever afspreken dat hij het totale bedrag in één keer betaald en dat bijvoorbeeld in vier jaar tijd verrekend met je vakantietoeslag en/of 13e maand.

Bedenk dat door jou betaalde pensioenpremie geen loon in de zin van de Wet op de loonheffing is en je daar dus geen belasting over betaald.

Hetgeen inhoud dat je de te betalen belasting van het bedrag kan aftrekken.

Je betaalt natuurlijk wel t.z.t. belasting over de uit te keren bedragen. Maar dat is minder dan je nu zou hoeven te betalen.

Als je niet uit het pensioenreglement komt, dan wilik je wel helpen.

Heb dan wel een digitaal exemplaar nodig.

Met vriendelijke groet,

Peter

• Henny

Hallo,

Ik heb een periode van 2 jaar te weinig premie betaald.

De reden van dit is dat het betreffende acc. kantoor te weinig premie van mijn

brutto salaris heeft ingehouden.

Wat is hier aan te doen, kan je het acc. kantoor aansprakelijk stellen?

Wie heeft hier een idee over?

m.vr.gr.

Henny

• Martijn Raaijmakers

Beste Andre,

Meestal is het zo dat de werkgever de pensioenpremie betaalt en dat hij aan de werknemer een bijdrage daarin kan vragen.

Belangrijk om vast te stellen is daarom of deze fout alleen de berekening van jou bijdrage betrof (en dus geen gevolgen heeft voor je opgebouwd pensioen, de salarisverhogingen zijn wel doorgegeven aan pensioenfonds of verzekeraar) of dat de verhogingen ook niet zijn doorgegeven aan pensioenfonds of verzekeraar.

Het is redelijk dat als jij met je werkgever een bijdrage in de pensioenopbouw afspreekt, dat je dan ook bijdraagt in de kosten van het pensioen dat je opbouwt. Met andere woorden, als de verhogingen wel aan de pensioenverzekeraar zijn doorgegeven, dan is het redelijk dat je ook jouw bijdrage daarin voldoet. Tenslotte heeft een collega waarbij het wel goed is gegaan wel de juiste bijdrage betaalt..

UIteraard is dan ook redelijk dat je werkgever met jou een betalingsregeling overeenkomt (dit mag best, heeft niets met backservice te maken) of dat je probeert met hem een andere afspraak te maken. Tenslotte hoef jij niet de dupe te worden van de fout van de boekhouder. Maar dit is op basis van coulance.

Zijn de verhogingen niet aan de pensioenverzekeraar doorgegeven dan moet eigenlijk de werkgever alsnog de koopsommen storten om het pensioen naar de juiste hoogte te brengen, Dit moet inderdaad in 1 keer, hij mag deze koopsom niet over de toekomst uitspreiden. Ook dan zou het redelijk zijn als jij jouw bijdrage daarin voldoet. Een andere oplossing zou zijn dat jij met je werkgever overeenkomt dat de fout blijft zitten en dat het achterstallig pensioen niet wordt ingekocht. Dit heeft uiteraard als consequentie dat je minder pensioen kkrijgt dan waar je recht op hebt, maar je hoeft ook geen bijdrage te betalen. Voor je werkgever zit er een risico aanvast dat jer ooit alsnog om komt.

Martijn Raaijmakers

Pensioendeskundige De Unie