prepensioen en scheiding

• Peter Jung

Manny,

De koopsom is door jouw werkgever gestort na de scheiding ter

overbrugging tot jouw 65-jarige leeftijd

Je oorspronkelijke pensioen loopt actief of tegen premiebetaling

door tot je 65 bent.

Als bovenstaande het geval is, kan je ex eerst aanspraak maken

op jouw pensioen vanaf je 65-ste.

Vrgrt,

Peter

• klaas luth

door mijn pensioenfonds (PFZW) werd ik in november 2012 op de hoogte gesteld dat ik per december 2012 mijn pre-pensioen zou gaan ontvangen; een dag later melden ze dat door een fout bij hen dit al in 2009 zou hebben moeten plaatsvinden, waardoor er bij hen nog bruto ruim 63.000 nabetaald zou worden, dat is inmiddels netto overgeboekt, de 52% bel. die is ingehouden probeer ik via een herberekening over de afgelopen 3 jaar terug te krijgen.(het recht voor verdeling van dit bedrag telt niet mee voor mijn ex, omdat dit over de periode voor de scheiding gaat)

Mijn ex heeft zich op 27 november van mij laten scheiden, er is geen convenant opgesteld, ook niet m.b.t. tot de pensioenverevening, omdat mijn ex van haar advocaat te horen kreeg dat ze na de scheiding recht zou hebben op de helft van mijn pensioen en ik op de helft van haar (erg kleine pensioen ca. 100 euro) ; kort geleden werd mij duidelijk dat ik d.m.v. een convenant de mogelijkheid had gehad voor een andere verdeling( geen idee of dit nu nog is te wijzigen) Begin deze maand deelde PFZW mee, dat mijn ex vanaf 1 februari 2013 recht heeft op de helft va mijn pre-pensioen (ik was in de veronderstelling dat ze dat recht pas zou hebben op de datum dat ik met pensioen zou gaan), oftewel,mijn 1160 euro wordt nu gedeeld, is erg zuur.

Mijn vraag is derhalve of het juist is dat ze nu al mag delen, kan ik eventueel nog veranderingen voorstellen, kan ik wellicht de advocaat van haar nog aanspreken op het geven van onvolledige informatie aan mijn ex over de verevening?

• Peter Jung

Goede middag Klaas,

Met ingang van wanneer ben je van de echt gescheiden?

vrgrt,

Peter

• l de roos

geachte heer/mevr

ik ben in 2008 gescheiden.Mijn ex-man ontvangt naast zijn baan nog pre-pensioen. Ik ontvang geen allimentatie.

Nu heb ik gehoord dat ik recht zou hebben op een gedeelte van zijn pre-pensioen

graag hoor ik van u hoe dat zit.

in afwachting

gr L de Roos

• Peter Jung

Mevrouw de Roos,

Dat hangt er maar helemaal vanaf. Als het prepensioen tegen premiebetaling verzekerd

was op het moment van de scheiding, dan kunt u zeker aanspraak maken op een

gedeelte van het prepensioen.

Veelal is dat namelijk niet het geval.

Als het te verevenen pensioen door de verzekeraar op zijn pensioendatum rechtstreeks

aan u uitgekeerd wordt ( door één van u beiden tijdig aangevraagd bij de verzekeraar)

had de verzekeraar voordat daadwerkelijk tot verevening overgegaan wordt een opgave

dienen te verstrekken van de te verevenen pensioenen.

Uit deze opgave kan afgeleid worden of het prepensioen op het moment van

scheiding al verzekerd was.

vrgrt,

Peter

• Azem

Hallo,

Sinds 1995 ben ik gedeeltelijk in de WAO, voor 50%. Sinds 2007 ben ik met leeftijdsverlof gestuurd met een Sociaal Plan uitkering van mijn werkgever met de duur tot aan mijn pre-pensioen a.s. mei 2014. Ik word dan 62 jaar. Nu zegt mijn pensioenfonds dat ik mogelijk gekort ga worden op mijn pre-pensioen maar dit heb ik toch zelf opgespaard? Het UVW heeft inmiddels laten weten dat de WAO uitkering ivm de afkeuring wordt gehandhaafd.Van die korting op het pre pensioen snap ik helemaal niets.