Prepensioen opbouw en de WW

• Grijze kuif

Op 31-08-2008 heb ik op dit Forum een vraag gesteld omtrent Prepensioen,maar het ziet er nu toch naar uit dat ik in de WW kom !

Dan blijft er voor mij een vraag over wat gebeurt er nu met het door mij opgebouwde Prepensioen,of in iedere geval met de jarenlange gestorte premie ?

Ik ben van het beroemde bouwjaar 1946,en ik heb in mijn 62-ste jaar tot nu toe 11 maanden gewerkt.(Ik sta nu ook nog op de loonlijst,en wacht op de Kantonrechter)De premie betaal ik gewoon doot tot nu toe/

Zowel mijn Pensioen Fondsen,alsook de werkgever hullen zich in rookgordijnen als het om Prepensioen gaat ! Niet om het door mij opgebouwde Pensioen,dat is duidelijk.

Hoewel waarschijnlijk de opbouw in de WW zal stoppen,maar ik kan nog gebruikt maken van de Stichting FVP.

NB,wat ik probeer te GOOGELEN,ik kom nooit tot de kern van mijn vraag.,hopelijk weet u op dit forum een antwoord.

Ik zie er naar uit.

• Verdwelt

Aan ieder pensioen ligt een pensioentoezegging door de werkgever aan ten grondslag welke is vastgelegd in een pensioenreglement. Zo ook voor prepensioen, daar moet een pensioentoezegging zijn gedaan door de werkgever waar een reglement prepensioen voor is opgemaakt.

Wat staat in dit reglement dat er gebeurt met het prepensioen indien de deelnemer uit dienst treedt? U moet volgens mij dus terug naar de bron, namelijk de toezegging die vastgelegd is. Daar moet het in staan.

Uw werkgever is verplicht een exemplaar van het pensioenreglement te verstrekken.

De opbouw van het pensioen voor werknemers ouder dan 40 jaar wordt nog steeds (deels) voortgezet in FVP. Echter geldt dit alleen voor volpensioenregelingen en volgens mij niet voor prepensioen. De voortzetting van opbouw is echter geen harde garantie. De regeling is sinds kort verlengd tot 1-1-2011 en afhankelijk van de toewijzing van bijdrage door het FVP.

• E. Toes

Ik kan bevestigen dat het FVP geen voortzetting van een prepensioen regeling financieerd.

Er zijn wel een aantal dingen waar u op moet letten, het kan namelijk zo zijn dat er een VUT-aanvulling op uw prepensioen bestaat, die komt te vervallen wanneer u uitdienst treed.

Daarnaast is het fiscale wetgeving dat een prepensioen regeling verplicht in gaat wanneer de betreffende persoon geen werknemer-werkgever relatie meer heeft na de pensioenrichtleeftijd van het prepensioen. Hier is een uitzondering op mogelijk, namelijk dat u elders een dienstverband aan gaat. Het ex-pensioenfonds dient dan wel mee te werken aan het uitstellen van uw prepensioen , aangezien zij ook degene zijn die periodiek moeten gaan controleren of u nog wel daadwerkelijk elders een dienstbetrekking heeft. Meeste pensioenfondsen werken daar niet aan mee, en kan het dus zo zijn dat uw prepensioen verplicht in gaat, wat weer gekort wordt op uw WW uitkering. (De Fiscus moet overgens ook akkoord gaan met de uitstel).

Wat bedoelt u precies dat het pensioenfonds rookgordijnen optrekt? Zij dienen u te informeren over de consequenties… Uw werkgever dient dit ook te doen, ookal kan ik begrijpen dat deze relatie op dit moment niet al te soepel verloopt.

Ik ben het eens met Verdwelt dat u toch echt moet proberen om terug te gaan naar de bron, het pensioenreglement….

• Grijze kuif

Hartelijk dank voor uw snel antwoord.

1) Inderdaad,ik moet terug naar de Bron.En ik ga er direct maandag om vragen,maar er is veel “gebeurt”,n.l. Bedrijfs verkoop,en later weer uitsplitsen in 2 apparte bedrijven.,dit maakt het niet overzichtelijker.

Van de oude kern van de HR,en salrisadmin.is niemand meer op zijn/haar post !

2) En FVP behelst inderdaad het gewone ouderdoms pensioen,na 65 jaar,maar een 100 % volstorting is wel zo leuk.

In kom er op terug als ik meer weet.

• Grijze kuif

Het rookgordijn is opgetrokken o.a. door het Pensioen Fonds dat “mijn ”prepensioen beheert.

Bij alle vragen verwijzen ze terug naar mijn werkgever,en als ik de administrateur van het Pensioen Fonds om raad vraag,dan verwijst deze Heer me door naar HR (het oude PZ).

Zo kom ik natuurlijk niet verder.

Als voorbeeld,\

In 2005/6 ben ik begonnen met de Manager te vertellen dat ik NIET met Prepensioen wenste te gaan maar om door te werken tot mijn 65-ste.

In 2007 2 maal aangetekende brieven verstuurd,.zoals het voorgeschreven staat.

1 naar de Directie,1 naar het Pensioen Fonds (prepensioen).Sumier ontvangst bewijsje van HR,met de mededeling dat de Directie er zo spoedig mogelijk op terug komt.* ( Nooit meer iets vernomen).

Wel in week 42 2007 op kantoor HR ontboden,ik dacht nu komt het,maar NEE,mijn “oren werden even gewassen” door de Manager.Ik kon wel of Intern overgeplaatst(naar lagere Functie) worden,of de Prepensioen in ! ( 1946 is mijn jaar).

En daar stond ik weer buiten met niks,en toen in 2008 weer 3 aangetekende brieven met het verzoek om dóór te mogen werken verstuurd.Nooit iets van vernomen.

In juni 2008 begon het te rommelen op het bedrijf,en effe later stond ik op straat.Maar ik ben nog bezig om terug te vechten,en alles waardig voor me te laten verlopen.

Daarom wil ik graag weten wat er nu met de Prepensioen opbouw gaat gebeuren.Een vraagbaak heb ik niet,want ik ben de eerste op dat bedrijf die werkt na zijn 62-ste jaar !

De VUT opbouw is voor de werkgever,maar de Prepensioen is wel degelijk voor de werknemer heb ik altijd begrepen //.Op jaar basis heb ik ruim € 5.100,00,maar het hoe en het wat ?

Maar als ik dat Prepensioen regelement heb ontvangen ,hoort u méér !

Alvast bedankt.

NB,Ik had het me gewoon anders voorgesteld,maar ben blij dat er ook zoiets als recht bestaat.Het ontslag is voortgekomen uit een economische situatie daar heb ik vrede mee,(er waren er meerder),maar de afwikkeling,en al dat “gezeur”doen me wel pijn.

Dat het ook anders kan hoor ik zo hier en daar van andere medewerkers, op andere bedrijven

• Grijze kuif

Aan Verdwelt.

Het regelement vanmorgen eens grondig doorgenoemen,na ontvangen te hebben.

Letterlijk staat er niets in als men wil doorwerken na 62 jaar,maar wel een andere regeling die bij goed lezen in mijn geval van toepassing is.

———————————————————————————————————————-

Afwijkende regeling

Artikel 24

lid 4.

Op verzoek van de werknemer kan,met in achtneming van mogelijke wettelijke beperkingen ter zake,de waarde van het opgebouwde prepensioen geheel of gedeeltelijk worden overgedragen naar Stichting Pensioenfonds Fantasy Island BV. ter verbetering van het daar opgebouwde levenslange ouderdomspensioen.

——————————————————————————————————————–

Dus met deze regeling kan ik dan hopelijk verder,maar nogmaals de vragen die ik in het verleden heb gesteld omtrent prognose,doorwerken etc.zijn NOOIT serieus beantwoord.

NB,Inmiddels al wel Juridische Hulp gevraagd ,maar dit geld dan ook voor de Kantonrechter .

Bedankt voor uw aandacht.m.vr.gr. Grijze kuif.