Hallo, mijn vraag gaat hier over mijn pensioenrechten tijdens het huwelijk. Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.
Ik weet dat binnen twee jaar na de echtscheidng zou iemand bij de pensioenfonds van zijn/haar andere partner moeten aankloppen voor de verdeling van de pensioenrechten. Ik ben bijna 10 jaar getrouwd. Mijn man zal in juli 2009 65 jaar worden. Voor die tijd - zolang we samenzijn - hadden we van de bijstandsuitkering moeten leven. Over vijf maanden krijgt hij zijn AOW en waarschijnlijk pensioen. Onze relatie loopt al jaren moeizaam dat op een gegeven moment tot de echtscheiding dreigd uitlopen. Heb ik het recht op mijn deel van de ouderdompensioen dat ik met hem gehuwd was? Hoe zit het met mijn deel als mijn partner 65 jaar heeft passeerd en we zijn dan nog samen, en later uit elkaar gaan? Verlies ik dan mijn deel voor zijn pensioen. Ik heb zijn een van zijn pensioenfondsen opgespoord en om informatie gevraagd. Ze stuurde een schriftelijke bevestiging van mijn vraag. Verder had ik geen correspondentie van hen ontvangen of mijn man had de post voor mij verstopt…
Ik heb gedurende 10 jaar ook nooit werkzaam geweest omdat ik uit het buitenland kom, en gedurende tijd zonder de verblijfsvergunning moeten leven. Mijn partner weigerde gaan werken waardoor ik alleen maar schade op allerlei fronten opliep. Ik wist bijvoorbeeld niet dat ik binnen 5 jaar in Nederland me voor een vrijwillige AOW verzekering bij SVB moeten gaan aanmelden om zo de gemiste jaren in te kunnen halen. Als gevolg een verkorte AOW. Mijn man had vroeger bij verschillende bedrijven werkzaam geweest, maar hij zwijgt over zijn verleden, en ik beschik niet over een bewijs daarvan. Betekend het voor mij dat ik alleen aanspraak op zijn pensioenopbouw binnen onze relatie maak, en niet over de jaren voor onze huwelijk. Dus zijn eerste ex-vrouw die tijdens zijn dienstjaren met hem gehuwd was krijgt haar deel als hij 65 wordt?!
Zou u mij misschien een advies willen geven hoe ik me zelf kan verzekeren in deze situatie zodat niets misloop? Ik heb het gevoel dat mijn man al die jaren met me een achterbaakse spel aan het spellen is. Ik was nog nooit in mijn leven op het geld gericht geweest. Nu ik merk dat ik door de omstandigheden waar ik ben in gezeild geraakt veel tekort aan mijn inkomsten in de toekomst schiet. En ik vind dat mijn man daar mede verantwoordelijk voor is. Ik heb op internet vele informatiegetroffen waar ik geen antwoord op mijn vragen krijg.
Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
Victoria