hoe regel ik dat

• V. van der Sar

Hallo, mijn vraag gaat hier over mijn pensioenrechten tijdens het huwelijk. Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.

Ik weet dat binnen twee jaar na de echtscheidng zou iemand bij de pensioenfonds van zijn/haar andere partner moeten aankloppen voor de verdeling van de pensioenrechten. Ik ben bijna 10 jaar getrouwd. Mijn man zal in juli 2009 65 jaar worden. Voor die tijd - zolang we samenzijn - hadden we van de bijstandsuitkering moeten leven. Over vijf maanden krijgt hij zijn AOW en waarschijnlijk pensioen. Onze relatie loopt al jaren moeizaam dat op een gegeven moment tot de echtscheiding dreigd uitlopen. Heb ik het recht op mijn deel van de ouderdompensioen dat ik met hem gehuwd was? Hoe zit het met mijn deel als mijn partner 65 jaar heeft passeerd en we zijn dan nog samen, en later uit elkaar gaan? Verlies ik dan mijn deel voor zijn pensioen. Ik heb zijn een van zijn pensioenfondsen opgespoord en om informatie gevraagd. Ze stuurde een schriftelijke bevestiging van mijn vraag. Verder had ik geen correspondentie van hen ontvangen of mijn man had de post voor mij verstopt…

Ik heb gedurende 10 jaar ook nooit werkzaam geweest omdat ik uit het buitenland kom, en gedurende tijd zonder de verblijfsvergunning moeten leven. Mijn partner weigerde gaan werken waardoor ik alleen maar schade op allerlei fronten opliep. Ik wist bijvoorbeeld niet dat ik binnen 5 jaar in Nederland me voor een vrijwillige AOW verzekering bij SVB moeten gaan aanmelden om zo de gemiste jaren in te kunnen halen. Als gevolg een verkorte AOW. Mijn man had vroeger bij verschillende bedrijven werkzaam geweest, maar hij zwijgt over zijn verleden, en ik beschik niet over een bewijs daarvan. Betekend het voor mij dat ik alleen aanspraak op zijn pensioenopbouw binnen onze relatie maak, en niet over de jaren voor onze huwelijk. Dus zijn eerste ex-vrouw die tijdens zijn dienstjaren met hem gehuwd was krijgt haar deel als hij 65 wordt?!

Zou u mij misschien een advies willen geven hoe ik me zelf kan verzekeren in deze situatie zodat niets misloop? Ik heb het gevoel dat mijn man al die jaren met me een achterbaakse spel aan het spellen is. Ik was nog nooit in mijn leven op het geld gericht geweest. Nu ik merk dat ik door de omstandigheden waar ik ben in gezeild geraakt veel tekort aan mijn inkomsten in de toekomst schiet. En ik vind dat mijn man daar mede verantwoordelijk voor is. Ik heb op internet vele informatiegetroffen waar ik geen antwoord op mijn vragen krijg.

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

Victoria

• E. Toes

Hallo Victoria,

De Wet Verevening schrijft voor dat je, bij echtscheiding, een wettelijke recht hebt op de helft van het opgebouwde ouderdomspensioen in de huwelijkse periode. Behalve als de Wet wordt uitgesloten in een echtscheidingsconvenant. De 50-50 verdeling is overgens slechts de “standaardverdeling”, hier mag dus van afgeweken worden. Tevens mag de periode waarover de verdeling plaatsvindt aangepast worden.

Indien uw man de 65-jarige leeftijd heeft overschreven wanneer u uit elkaar gaat maakt dat opzich niets uit, u blijft uw recht houden op een gedeelte van het opgebouwde ouderdomspensioen.

Het is vervelend dat u niet precies weet bij welke pensioenfondsen uw man pensioen heeft opgebouwt, echter maakt het voor de verdeling van het ouderdomspensioen niet uit. (Ik neem aan dat hij steeds bij dezelfde werkgever indienst geweest is sinds u bij elkaar bent, en dat u wel bekend bent met deze pensioenuitvoerder). Voor de afsplitsing van een eventueel partnerpensioen maakt het echter wel uit.

U maakt zoiezo geen aanspraak op de opgebouwde pensioenrechten van voor uw huwelijk (tenzij anders afgesproken in een echtscheidingsconvenant).

U vraagt hoe u zich het beste kan verzekeren zodat er niets fout gaat… de beste manier is om een goede echtscheidingsadvocaat in de hand te namen mocht de tijd ooit daar zijn dat u gaat scheiden. Het liefst een advocaat met enige pensioenkennis.

Mocht u nog meer vragen hebben dan horen we het graag!

• Verdwelt

Hallo Victoria,

Ik begrijp dat u op dit moment nog gehuwd bent. Zolang u niet gescheiden bent blijft u de huidige partner voor het ouderdomspensioen welke door de huwelijksgoederengemeenschap in de gemeenschappelijke boedel valt evenals het recht op partnerpensioen. Ik ga ervan uit dat er geen huwelijkse voorwaarden zijn opgemaakt.

Indien een scheiding plaatsvindt vóór de pensioendatum heeft u recht op een vereveningspensioen van de helft van het ouderdomspensioen welke is opgebouwd tijdens de huwelijkse periode. Daarnaast heeft u recht op het bijbehorende bijzondere partnerpensioen bij overlijden voor de pensioendatum.

Op de pensioendatum komt voor uw man het recht op ouderdomspensioen tot uitkering en wordt een uitgesteld partnerpensioen voor u meeverzekerd indien uw partner komt te overlijden. Indien u tot scheiding overgaat ná de pensioendatum verkrijgt u recht op de helft van het ouderdomspensioen dat wordt uitgekeerd. U verliest dus niet uw rechten. Het gaat dan wel om dat deel dat tijdens uw huwelijkse periode is opgebouwd.

Bij elk pensioen dat op de pensioendatum wordt uitgekeerd zal een pensioenuitvoerder moeten bekijken of er een ex-partner in het spel is. Zo ja, dan zullen zij op de pensioendatum alsnóg het recht voor de ex-partner op de scheidingsdatum moeten vaststellen. Dat uw man dus meerdere pensioenen heeft opgebouwd hoeft geen belemmering te zijn als hij dit niet wil of kan vertellen waar het pensioen is opgebouwd. Het pensioenuitvoeringsorgaan dient namelijk na te gaan of er een ex-partner is. Belangrijk is dat u in uw huidige gemeente staat ingeschreven op het juiste adres. Aangezien de pensioenuitvoerder bij de gemeente de persoonsgegevens mag opvragen zal daaruit al gauw blijken dat er een ex-partner is. Overigens hoeven zij niet met u in kontakt te treden hierover indien u niet binnen twee jaar na de scheiding deze heeft gemeld bij de pensioenuitvoerder. In dat geval moet partijen onderling met elkaar verrekenen en bent u afhankelijk van uw ex-partner. Zorg dus dat u de scheiding meldt bij de pensioenuitvoerders die u wel weet. U kunt dit doen met een zogenaamd “postbus 51 formulier” te verkrijgen o.a. bij postkantoren.

Uw rechten op AOW zijn mij niet duidelijk genoeg, het handigste is om kontakt te zoeken met het dichtsbijzijnde kantoor van de Sociale Verzekeringsbank. Zij kunnen u vertellen wat uw rechten zijn.

Verdwelt

• V. van der Sar

Bedankt voor uw reactie, en ik wil voor alle duidelijkheid nog sommige feiten vermelden die van belang tot mijn vraag kunnen zijn.

Ik ben 1999 met mijn man in het buitenland in het huwelijk getreden waarna we weer terug naar Nederland keerden. Ons huwelijk hebben we toen ingeschreven bij de gemeente in de woonplaats. Sinds dat moment dat we in die gemeente kwamen wonen had mijn man het uitkering bij de Soc. Dienst aangevraagd.

Ik weet nog dat hetzelfde jaar kwam er een pensioenoverzicht van het fonds waar hij in verleden werkte en de pensioen heeft opgebouwd. Alle bedragen waren in guldens vermeld, en aangezien dat mijn Nederlands toendertijd erg zwak was, had ik veel dingen niet kunnen verstaan, en geen mogelijkheid kreeg hetdocument te copieëren. Mijn partner ruimde het brief direct uit mijn ogen en vervolgens verstopte het ergens. Twee jaar later wist ik het toch te vinden en een kopie van maken. UIt zijn vage verhalen blijkt dat hij veel werkgevers heeft gewisseld. Dus het zal voor mijn nogal moelijk zijn om iets achter te kunnen halen. Ik heb iets gelezen dat over paar jaar een Centrale databank pensioengegevens komt. Het zal voor veel partners een ideale oplossing bieden. U geeft in uw reactie dat het voor qua tijd niets uitmaakt voor mijn deel van mijn man zijn pensioen als ik daar het recht zou hebben.

Zou u mij misschien hier willen uitleggen over het verschil tussen ouderdomspensioen en AOW? Op zich weet ik dat inhoudt. AOW wordt op je 65-te door de overheid (SVB) aan iedereen uitbetaald, onafhankelijk van iemand zijn arbeidsverleden. Het ouderdomspensioen betekend het gespaarde geld van de werknemer gedurende zijn arbeidsleven bij de bedrijfspensioenfonds.

Als ik uw reactie goed begrijp, bouw ik geen recht op mijn man zijn pensioen op, omdat zijn arbeidsverleden vóór ons huwelijk ligt. Enigste inkomsten wat hij tijdens ons huwelijk had was het bijstandsuitkering van de gemeentelijke sociale dienst, en daar bouw je geen pensioen rechten op. Heb ik dat goed begrepen??? Dus dat betekend voor mij dat ik gedurende 10 jaar geen aanspraak op de pensioen heb.

Stel dat hij tijdens zijn dienstjaren in het verleden met een andere vrouw gehuwd was, krijgt zij haar deel van zijn pensioen uitbetaald.

Het is echt wreed, het feit dat ik 10 jaar (bijna 11) financieel gezien verloren heb. Eigenlijk zijn dat veel meer, omdat ik buitenlands ben en vanaf mijn 15 tot 26 in het buitenland woonde. Toen ik naar Nederland kwam was ik 26 en pas in 2002 had ik mijn recht op de vrblijfsvergunning gekregen, en daarmee het verplichte AOW verzekering. Dus mis ik 16 jaar - waaronder een deel van het AOW in Nederland. Wat ik al reeds vertelde, niemand heeft mij over het bestaan van een vrijwillig AOW verzekering tijdig inlichtte. Zelfs mijn man niet..

Wat ik nog meer wil toevoegen, dat we nooit een convenant hebben opgesteld. We zijn getrouwd in de gemeenschap van goederen en er was nooit sprake over de huwelijkse voorwaarden geweest.. Ik wou dat wel maar mijn man niet en zo hebben we dat gelaten.

Ik vrees dan geen een advocaat kan me nu helpen. Ik heb jammer genoeg geen aanspraak opgebouwd. Als ik van me man zou gaan scheiden zal ik zeker aan mijn advocaat het pensioen kwestie gaan voorleggen. Maar als het recht niet aan mijn kant ligt, valt daar weinig over praten.

Ik ben erg teleurgesteld… Enigste wat voor mij nog overblijft, is zelf particulier voor AOW gaan verzekeren, en verder gaan werkend voor mijn pensioen gaan sparen.

Op mijn man rekennen heeft geen nut. En stel dat hij komt te overlijden, heb ik alleen het recht op de weduwe pensioen of uitkering (wie weet) zolang mijn kinderen nog geen 18 jaar bereikten. Zo zijn de wetten tegenwoordig in Nederland.

Ik ben benieuwd naar uw reactie, met vriendelijke groet,

Victoria

• V. van der Sar

Beste mevrouw/meneer,

Bedankt voor uw bereidheid mijn vragen te beantworden. Als u mijn reactie aan E.Toes van vandaag even doorneemt zult u begrijpen hoe mijn situatie qua AOW en overige zaken betreft.

Aangeizen dat we in de gemeenschap van goederen zijn getrouwd en gedurende ons huwelijk van 10 jaar op een uitkering leefden, zal er weinig voor voordeel voor mijn leveren. Want je bouwt geen pensioen met een bijstandsuitkering, als het goed begrijp. En aangezien dat mijn partner eerder gehuwd was geweest en niet tijdens ons huwelijk heeft gewerkt, bouw ik geen aanspraak op de helft van zijn pensioen. Dat heb ik eigenlijk pas nu door gekregen.

En wat u zegt over de overige pensioenuitvoeringsinstanties, dat ze via de gemeente de ex-partners van hun oude werknemers over hun pensioenrechten zullen gaan informeren, lijkt me heel ideaal. Echter komt wel eens voor dat ze niet eens de moeite nemen iemand gaan opsporen. Jammer dan voor de geduppeerde vrouwen.. Hopelijk gebeurd het zelden.

Als ik u goed begrijp, blijft mijn gedeelte van zijn pensioen gewoon bewaard en dat ik het later (bij de echtscheiding of overleiden) kan opeisen. Het zou niet verkeerd zijn, alleen valt in mijn geval vrees ik niets te bewaren. Zijn ex-vrouw behoudt alles wat hij in het verleden tijdens zijn dienstjaren heeft opgebouwd.

Ik had al die jeren gehoopt mijn tekort aan mijn pensioen op te kunnen vullen…

Helaas… Maar ik hoor het graag van u wat ik misschien nog niet weet en waar ik in de toekomst de rekennig mee kunnen houden…

Met vriendelijke groet,

Victoria

• Verdwelt

Hallo Victoria,

Als in de periode dat uw man bijstand heeft gehad en dat gedurende uw gehele huwelijkse periode heeft voortgeduurd, dan is er helaas geen pensioen opgebouwd. Zowel geen ouderdomspensioen als partnerpensioen. Er valt dus niets te verdelen en er bestaat ook geen recht op partnerpensioen. Simpelweg omdat er nooit pensioen gedurende de huwelijkse periode is opgebouwd.

De andere ex zal dus alles krijgen uit eerdere dienstverbanden van uw man met een werkgever die tijdens die huwelijkse periode zijn opgebouwd. Helaas…

U zult het dus moeten doen met uw eigen AOW tezijnertijd. U kunt tot uw AOW ingang eventueel nog ontbrekende jaren inkopen, maar dat is een “dure aangelegenheid”.

groet,

Verdwelt