Ik betaal zelf pensioen daar mijn werkgever dit niet doet.
Kan ik hiervan een deel terug vorderen via de belastingaangifte?
Maar hoe doe ik dat ?
Het ligt eraan of u netto betaald, of bruto.
Indien u maandelijks een bedrag overmaakt naar een verzekeraar vanaf uw bankrekening dan kunt u deze betalingen aanmerking als negatief loon. Dit kunt u opgeven op het T-biljet van de fiscus.
Indien de premie van uw brutoloon wordt ingehouden en door de werkgever overgemaakt wordt naar een verzekeraar, dan is de omkeerregel van toepassing en kunt u dus niets terugvorderen van de belastingdienst. (aangezien de aanspraak dan onbelast is en de uitkering uiteindelijk belast wordt).
Ter aanvulling.
Betaling van uw eigen bankrekening (uit netto inkomen) betekent dat er sprake is van “lijfrente” en alszodanig onder het fiscale regime “lijfrente” wordt aangemerkt.
Bij uw aangifte kunt u de betaalde bedragen aanmerken als lijfrentepremies voor een tekort aan pensioenopbouw. Op uw aangifte Inkomstenbelasting of via een T-biljet kunt u dit aangeven. Hierdoor verkrijgt u een belastingvoordeel welke dan in het jaar volgend op het jaar van betaling wordt verkregen. Dus, premies betaald in 2008 daarvan krijgt u in 2009 bij uw aangifte over het fiscale jaar 2008 pas teruggave.
Indien uw premies via uw werkgever worden overgemaakt en ook ingehouden worden op het bruto salaris dan kan de premie als “pensioen” worden aangemerkt en wordt direct belastingvoordeel genoten. Immers wordt vóórdat loonheffing wordt gepleegd uw bruto salaris verlaagd met de bruto pensioenpremie. Daardoor betaald u minder loonheffing over uw (verlaagde) bruto salaris en verkrijgt u daardoor direct belastingvoordeel.
Verdwelt
mijn ex gaat met pension. ben18 jaar van hem gescheiden. heb ik ook recht op een gedeelte, er is bij de scheiding toen niets geregeld,heb ook niet getekend of zo, weet dat je nu binnen 2jaar het bij het pension moet doorgeven , maar dat was toen nog niet zo, en als ik er wel recht op heb krijg ik dan automatichs bericht.
Ik betaal het netto per maand naar de Pensioenregeling van PGGM.
Ik heb hier jaren gezeten maar doordat ik een andere baan heb niet meer werkzaam in de zorg.
Ik mocht deze regeling dus 3 jaar vijwillig voortzetten maar dan moet ik het zelf betalen per maand.
Negatief loon? Waar trek ik het dan vanaf? Van mijn bruto loon?
Met het digitale aangifteprogramma Inkomstenbelasting van de Belastingdienst kunt u onder het kopje Box1 “lijfrente en andere inkomsten” bij ïnkomensvoorzieningen“ in het scherm ”Lijfrentepremies als aanvulling op pensioen" de premies opvoeren.
Voorwaarden voor aftrek kunt u hieronder kunt lezen. (helpschermen aangifteprogramma)
Bron: Belastingdienst
Lijfrentepremies als aanvulling op pensioen
U kunt uitsluitend de premies aftrekken die u zelf als verzekeringnemer hebt betaald voor een (tijdelijke) oudedagslijfrente of een nabestaandenlijfrente.
U kunt de premies voor een lijfrente uitsluitend aftrekken als u een tekort aan pensioenopbouw hebt. Aftrekbaar zijn de premies voor de opbouw van lijfrentekapitaal dat wordt gebruikt voor de volgende soorten lijfrenten:
een oudedagslijfrente
U ontvangt dan een lijfrente-uitkering tot uw overlijden. De uitkering mag op elk gewenst tijdstip ingaan, maar niet later dan in het jaar waarin u 70 wordt
een nabestaandenlijfrente
Nabestaanden ontvangen dan een lijfrente-uitkering als u of uw partner overlijdt. Er gelden aanvullende regels met betrekking tot de looptijd van de te ontvangen termijnen
een tijdelijke oudedagslijfrente
U ontvangt dan minimaal 5 jaar lang een lijfrente-uitkering, die niet eerder ingaat dan het jaar waarin u 65 wordt. Deze uitkeringen beginnen niet later dan in het jaar waarin u 70 wordt en stoppen op een vastgestelde einddatum, bijvoorbeeld als u 80 jaar wordt.
Jaarruimte
De jaarruimte 2008 is onderdeel van het maximale bedrag dat in 2008 aftrekbaar is als lijfrentepremie of als storting op een lijfrentespaarrekening. Als u over 2007 een tekort in uw pensioenopbouw hebt, kunt u onder bepaalde voorwaarden in 2008 betaalde lijfrentepremies of stortingen op een lijfrentespaarrekening of lijfrentebeleggingsrecht aftrekken als uitgaven voor inkomensvoorzieningen. U kunt volgens de fiscale regels een tekort in uw pensioenopbouw hebben, terwijl u in loondienst normaal pensioen opbouwt.
In het aangifteprogramma kunt u de jaarruimte berekenen met de ‘Rekenhulp jaarruimte’ in het scherm ‘Inkomensvoorzieningen’.
Reserveringsruimte
De reserveringsruimte is het totaal van de jaarruimten 2001 tot en met 2007 die door u niet zijn gebruikt. Had u in de periode 2001 tot en met 2007 in 1 of meer jaren jaarruimte waarvoor u in die jaren geen lijfrentepremies hebt betaald (niet-benutte jaarruimte)? Dan kunt u alsnog in 2008 tot een bepaald bedrag aan betaalde lijfrentepremies of stortingen op een lijfrentespaarrekening of lijfrentebelggingsrecht aftrekken.
Of er niet-benutte jaarruimte is voor de jaren 2001 tot en met 2007 en wat de reserveringsruimte is, kunt u in het programma berekenen met de ‘Rekenhulp reserveringsruimte’ in het scherm ‘Inkomensvoorzieningen’.
Met het ‘Rekenprogramma Lijfrentepremie 2008’ op www.belastingdienst.nl kunt ook berekenen wat u moet invullen bij de vragen ‘Lijfrentepremies bij gebruik van de jaarruimte’ en ‘Lijfrentepremies bij gebruik van de reserveringsruimte’.
Wanneer moeten premies zijn betaald of stortingen zijn gedaan?
Lijfrentepremies kunt u in 2008 aftrekken als u deze in 2008 hebt betaald. De premies die u hebt teruggewenteld naar 2007 kunt u echter niet nog een keer in aftrek brengen. De stortingen op een lijfrentespaarrekening of lijfrentebeleggingsrecht kunt u in 2008 aftrekken als u deze in 2008 hebt gedaan. De premies of stortingen die u na 31 december 2008 maar vóór 1 april 2009 betaalt, mag u ook al in 2008 aftrekken (terugwentelen). Dit geldt ook voor stortingen op een lijfrentespaarrekening of lijfrentebeleggingsrecht. De premies of stortingen van 2009 die u in 2008 aftrekt, mag u niet nogmaals in 2009 aftrekken.
Meer verzekeringen op 1 polis
Het kan zijn dat u op 1 polis naast de lijfrenteverzekering nog een andere verzekering hebt afgesloten, bijvoorbeeld een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering of kapitaalverzekering. Informeer in dat geval bij uw verzekeraar welk deel van de premie voor de lijfrente is. Alleen dat premiedeel kunt u aftrekken als lijfrentepremie. Het premiedeel voor een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering is aftrekbaar bij ‘Premies betaald voor lijfrenten, periodieke uitkeringen en andere inkomensvoorzieningen’ (box 1). Het premiedeel voor de kapitaalverzekering is nooit aftrekbaar.
Hallo Tienke,
Uw scheiding valt onder het zogenaamde Boon-Van Loon arrest. Dit is een arrest van de hoge raad van eind 1981.
Hierbij werd bepaald dat pensioen onder de boedelscheiding valt. Zijn er afspraken gemaakt in het scheidingsconvenant ten tijde van uw echtscheiding? en was u getrouwd in gemeenschap van goederen?
Bedankt voor de informatie hoe te handelen op het belastingsformulier.Maar er rijst mij nog een vraag :
ik moet de pensioenaangroei van 2007 invullen om de jaarruimte te berekenen.
de pensioenaangroei heb ik van mijn pensioenoverzicht gehaald en ingevuld en nu blijkt dat ik een jaarruimte heb van 0 euro in 2008.
Dit kan toch niet, ik heb juist in 2008 totaal geen pensioen opgebouwd ,moet ik niet als pensioenaangroei 0 invullen? Heb alles zelf netto moeten betalen.
Wat doe ik fout?
Volgens mij doet u niets fout. Bent u sinds 2008 pas zelf gaan betalen voor uw eigen pensioen van het netto inkomen? Dat moet haast wel omdat u een bedrag weet van de pensioenaangroei in 2007. U heeft in dat jaar (2007) dus nog pensioen opgebouwd.
In het jaar 2009 moet u over het “fiscale jaar 2008” de pensioenaangroei van 2007 invullen. De pensioenaangroei gaat over het jaar voorafgaand aan het jaar van aangifte. Doet u bijvoorbeeld over 2008 aangifte. Vul dan de gegevens van 2007 in.
In uw geval zal pas in 2010 bij de opgave over het fiscale jaar 2009 de pensioenaangroei 0 (nul) zijn, namelijk de pensioenaangroei 2008 en die was nul.
Verdwelt
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?