gevolgen vervroegd uittreden

• Claudia

Hallo allemaal,

Mijn schoonvader heeft na ruim veertig jaar werkzaam te zijn geweest bij dezelfde werkgever een aanbod gekregen om over een aantal maanden, als hij net 62 jaar is geworden, vervroegd uit te treden. Hij zou dan tachtig procent van zijn salaris krijgen. Maar zijn pensioenfonds is verder niet zo helder en actief in de informatievoorziening. Ik wil hem graag een end op weg helpen. Kunnen jullie adviezen geven? Waar moet je eigenlijk op letten? Zijn er fiscale nadelen aan dergelijke regelingen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Claudia

• Verdwelt

Hallo Claudia,

Normaliter bouw je pensioen op tot 65 jaar. Treedt je vader eerder uit dienst ivm vervroegd uittreden, dan stopt de pensioenopbouw voor de “volpensioen” regeling.

Er treedt dus (gedeeltelijk) pensioenverlies op omdat de pensioenopbouw van 62 tot 65 jaar niet plaatsvindt. Het kan echter zijn dat de werkgever de premie tot 65 jaar doorbetaalt uit hoofde van een “sociaal” plan. Het is dus van belang of er zo een plan is.

Fiscaal maakt de loonheffing niet zo veel uit. Normaal vindt loonheffing over loon uit dienstbetrekking plaats via de zgn “witte” tabel. Op loon uit vroegere dienstbetrekking, dus pensioen, wordt ingehouden volgens de “groene” tabel.

De verschillen tussen de tabellen hangen samen met de daarin verwerkte positieve en negatieve loonbestanddelen, vaststaande aftrekposten en heffingskortingen.

De premie voor de Zorgverzekeringswet wordt in loondienst door de werkgever vergoed, bij pensioen niet. Dat is dus een verlies van inkomen.

De heffing bedraagt 4,8% (2009) van de bruto uitkering en wordt dus niet, zoals bij iemand in loondienst, vergoed door de werkgever.

In het bovenstaande ga ik ervan uit dat er geen doorbetaling van pensioen via de werkgever plaatsvindt wat bij VUT regelingen nog wel gebruikelijk is/was.

Verdwelt

• E. Toes

Nog een aanvulling op Verdwelt,

Indien uw vader middels een collectieve ziekenkostenverzekering via zijn werkgever verzekerd is, kan het zijn dat het karakter van deze verzekering veranderd bij het uittreden. De premie wordt daarna direct in rekening gebracht bij uw vader en in sommige gevallen kan deze dan hoger uitvallen.

Ik ken ook gevallen waarin de uitdiensttreding van een deelnemer pas laat was doorgegeven en die deelnemer kreeg toen een naheffing van 2000 euro van zijn ziekenverzekeraar. Indien er dus sprake is van een collectieve verzekering via de werkgever —> even navragen wat daarmee gebeurd!

Verder sluit ik mij aan bij Verdwelt zijn opmerkingen, maar vraag nog wel even na wat er met het ouderdomspensioen gebeurd indien uw vader gaat uittreden! VUT-regelingen kennen inderdaad wel een compensatieregeling voor de premie van het ouderdomspensioen, bij bepaalde prepensioen regelingen kan het zijn dat de ouderdomspensioen aanspraak premievrije gemaakt wordt (er vindt dan dus geen opbouw meer plaats)