Karel,
Ik geloof best dat de perceptie van tussenpersonen op dit moment niet al te best is, en in sommige gevallen ook wel terecht, maar ze kunnen af en toe best nuttig werk verrichten.
Om een paar werkzaamheden voor een pensioenregeling te noemen:
Advies aan werkgever over hoe pensioenregeling in te richten, welke staffel, franchise? Wellicht een middelloonregeling? Beleggingsmogelijkheden?
Begeleiding van de pensioenregeling bij aanpassingen, wettelijke, fiscale, gelijke behandeling etc.
Aanmelden nieuwe deelnemers, advies nieuwe deelnemers over inhoud en werking pensioenregeling
Advies werknemers inzake waardeoverdrachten
Advies werknemers bij echtscheiding inzake pensioenverevening
Verwerken van uit dienstmeldingen
Jaarlijkse salarismutaties
Overige mutaties, geboorte kind, wel geen partner, gehuwd, geschieden, verhuizen etc.
Controle op werkzaamheden van de verzekeraar, nav alle eerder genoemde mutaties (dit is zeker geen onbelangrijke!).
In dit kader beschouwd lijkt mij de beloning niet buitensporig. Overigens adviseren wij ook op fee-basis (hetgeen ik hierboven al beschreef) en dan blijkt dat de uiteindelijke bedragen elkaar niet veel ontlopen. Soms kiest de werkgever voor gemak (provisie) ipv. voor elk wissewasje een factuur te ontvangen.
Bedoel je dat de tussenpersoon of de werkgever weigert mee te werken? Een kick-back tussen TP/verzekeraar lijkt mij sterk, zeker nu per 2009 elke vorm van bonusprovisie is verboden.