pensioen naar ex tegrecht of onterecht

• w.p.frank

ben gescheiden en\ moet nu an mijn ex een deel van mijn pensioen afgeven.

Ik zou het terecht vinden als zij niet opnieuw zou trouwen of een nieuwe start begint met een andere partner.

In mijn situatie is ze opnieuw getrouwd. Ik trouwens ook.

Als ik dadelijk 65 bent dan mis ik momenteel 3600 euro op jaar basis.

Dat betekend dat zij (mijn ex) haar pensioen een deel van mijn pensioen pluus nog het inkomen van haar nieuwe partner krijgt. en dat vind ik niet eerlijk.

Ik vind dat als mensen gaan scheiiden er recht op hebben totdat ze opnieuw gaan trouwen.dan zou deze recht moeten vervallen. Waarom moet ik en mijn partner op een houtje bijten en mijn ex een rijker leven kunnen leiden. Zou graag reacties krijgen die het met me eens zijn. hoop dat ik veel berichten krijg zodat ik er wat mee kan doen.

groetjes w.p.frank

• Gideon

Bij de opbouw van jouw pensioen zit standaard een deel bij dat Nabestaande Pensioen heet (NP). Zelf ben ik nog niet getrouwd, maar bouw wel NP op, dit voor mijn toekomstige vrouw. Toen je getrouwd was had je kunnen aanvragen om je NP om te zetten in OP. Echter hiervoor heb je wel toestemming nodig van je partner, als zij hiermee akkoord was gegaan dan zou ze geen NP krijgen op het moment dat zij haar goedkeuring heeft gekregen.

Ze heeft enkel genoten van de opbouw van haar NP totdat jullie zijn gaan scheiden. In de periode na jullie scheiding bouwt jij voor haar geen NP meer op.

• E. Toes

Ik denk dat de heer Frank met zijn bericht doelt op het verevende deel aan ouderdomspensioen wat ten goede komt aan zijn ex-partner wanneer hij met pensioen gaat. (nabestaanden pensioen hoeft overgens niet standaard mee verzekerd te zijn, sommige pensioen constructies kennen een nabestaandenpensioen op risico-basis andere constructies verzekeren helemaal geen nabestaandenpensioen).

Ik heb over 20 min een afspraak elders dus kan op dit moment niet inhoudelijk ingaan op de vraag, ik zal proberen dit vanavond te doen.

(of wellicht kan 1 van mijn collega's eerder antwoorden).

• henkie

Als u in gemeenschap van goederen gehuwd was is bij de scheiding de gemeenschappelijke boedel verdeeld. Ieder de helft, tenzij u het anders geregeld hebt in een convenant.

Jaren later staat de ene partij er beter voor dan de ander. (Het kan bijna niet anders). Dit kan geen aanleiding zijn om terug te komen op die verdeling.

Dezelfde overwegingen gelden voor de pensioenaanspraken opgebouwd tijdens het huwelijk.

Ik zie niet in wat daaraan oneerlijk is.

Scheiden is loslaten.

• Verdwelt

Stelling: “pensioen naar ex terecht of onterecht”

Ik ben het met de heer Toes eens dat het hier om verevend ouderdomspensioen gaat. De heer Frank schrijft ook dat de ex-partner haar “eigen pensioen” gaat ontvangen plus het “verevende deel” van de heer Frank en het “pensioen van de nieuwe partner”.

Als er met de heer Frank ouderdomspensioen verevend is, moet dat andersom ook zo zijn gegaan. De heer Frank zal dan volgens mij ook recht hebben op het verevende “eigen” ouderdomspensioen van de ex-partner. Hij geeft immers aan dat zij dat pensioen krijgt. Als daar door de heer Frank afstand van is gedaan in een convenant of anderszins, dan is dat niet een goede keus geweest, blijkt nu.

In mijn ogen is de verdeling van ouderdomspensioen gerechtvaardigd.

Verdeling van ouderdomspensioen tijdens de huwelijkse periode is juist in het leven geroepen, omdat de premies voor de opbouw van het pensioen uit de huwelijksgoederengemeenschap zijn onttrokken tijdens die huwelijkse periode.

Als na “hertrouwen” dit deel zou wegvallen, dan is bij de situatie dat alleen 1 partner pensioen zou hebben opgebouwd, sprake van ongelijkheid in de uiteindelijke verdeling van de boedel.

Immers krijgt de partner, die het ouderdomspensioen heeft opgebouwd alles en de ex-partner niets, alleen maar door het “hertrouwen” van die ex-partner.

De ex-partner verliest daarmee zijn/haar inbreng van de premies die voor het ouderdomspensioen uit de huwelijksgoederengemeenschap tijdens de huwelijkse periode zijn onttrokken.

Ik ben het daarom niet eens met de stelling.

(Voor het partnerpensioen is een wettelijk recht op bijzonder partnerpensioen geregeld en valt buiten de stelling “terecht of onterecht” van vraagsteller.)

Verdwelt

• E. Toes

Verdwelt heeft al het goede antwoord gegeven, het enige dat ik eigelijk nog even wil benadrukken is dat de Wet Verevening 2 kanten opwerkt (ervan uitgaande dat u na 1 mei 1995 gescheiden bent).. u heeft dus ook recht op een gedeelte van haar pensioen.

Als u geen verevening wenste had u dat ten tijde van uw echtscheiding aan kunnen geven in het echtscheidingsconvenant, aangezien dat niet gebeurd is heeft uw ex een wettelijk recht op een gedeelte van uw pensioen.

Ik vind het dus terecht dat er een gedeelte van uw pensioen naar uw ex gaat.

• Peter Jung

Ben het volledig eens met neem ik aan de heren Verdwelt en Toes