alleenstaandenpensioen

• vissertje

Beste mensen,

Voor dat ik een heel verhaal neer zet. Wie weet iets van alleenstaandenpensioen af? Het is vanaf 2002 afgeschaft.

• Verdwelt

Hallo Vissertje,

Met alleenstaandenpensioen bedoeld u waarschijnlijk een ongehuwdenpensioen.

Het ongehuwdenpensioen is een compensatie voor het gemis van een deel van de AOW-uitkering. Gehuwden ontvangen samen namelijk meer AOW dan een ongehuwde (niet-samenwonende) gepensioneerde. Om deze ongelijkheid te compenseren is er in de opbouw van het ouderdomspensioen rekening mee gehouden.

Echter is dit sinds 2002 niet meer mogelijk. Vanaf dat moment is onderscheid op grond van de Burgerlijke staat niet meer toegestaan. Dat betekent dat het hanteren van verschillende franchises in pensioenregelingen en het toekennen van een ongehuwdenpensioen aan ongehuwden niet meer is toegestaan. Dit geldt alleen vanaf opbouw van pensioen vanaf 1 januari 2002.

Deze wetgeving in onderscheid op grond van de Buregerlijke staat geldt niet voor het nabestaandenpensioen.

Verdwelt

• vissertje

Verdwelt,

Helaas was ik niet eerder in staat te reageren.

Voor ik vragen stel moet ik eerst wat uitleggen, want de situatie zit nogal ingewikkeld in elkaar. Het is letterlijk een hoofdpijndossier voor mij.

Op 1 november 1983 ben ik toegtreden tot het bedrijfspensioen KBB. Ik was toen alleenstaand.(weduwe)

Op 29 december 1988 ben ik hertrouwd en op 1 september ben ik gescheiden.

Volgens de pensioenopgaven heb ik vanaf 1983 tot 2001 een ongehuwdenpensioen opgebouwd van 1370,87 euro

.

Tot 2002 heb ik elk jaar een pensioenopgave ontvangen. De jaren dat ik geen pensioenopgave heb ontvangen zijn gebruikt, en ik citeer uit een brief van 2004:“ door de introductie van een nieuw pensioenadministratiesysteem zijn over enkele groepen deelnemers twijfels gerezen over de juistheid van uitgevoerde berekeningen” en “ aan het samenstellen van deze pensioenopgave besteden wij veel zorg en aandacht. Vandaar dat wij er goed aan menen te doen om pas een pensioenopgave te verstrekken zodra wij de zekerheid hebben over de juistheid van de gegevens”. In 2005 kreeg ik uiteindelijk de pensioenopgave, die meteen de laatste was voor mijn pensionering. Het ouderdagspensioen zou per ingangsdatum pensioen 1453,78 euro zijn.

Op 1 januari is het pensioenfonds van Maxeda, daarvoor KBB, Vedex KBB, overgegaan naar het Bpf-detailhandel van Interpolis.

Op 1 februari 2008 ging mijn pensioen in, en dat was tevens de datum dat ik mijn pensioenaanvraag binnen kreeg. Uiteindelijk ontving ik op 27 februari 2008, niet gespecificeerd, mijn definitieve pensioenopgave wat 1000,00 euro lager was dan ik had verwacht. Na telefonisch contact in april 2008, werd mijn pensioen eindelijk overgemaakt, men was het vergeten.

Via een briefwisseling met het Bpf-detailhandel kwam ik er achter dat het ongehuwdenpensioen vanaf 1 september 1997, volgens het bpf-detailhandel is opgebouwd, en 416,65 euro bedroeg en citaat:“ de gevolgen van de scheiding zijn door het pensioenfonds Vendex KBB pas verwerkt nadat u de laatste opgave (2005) heeft ontvangen”.

Opmerkingen:

Ik heb vanaf 1999 alle papieren, die ik van KBB, Vendex KBB, Maxeda en Bpf-detailhandel van Interpolis gehad heb, bewaard.

Ik kom meerdere tegenstrijdigheden tegen in die papieren.

Dit een summier stukje is wat in z'n geheel uit 2 1/2 blz. bestaat.

Men wist van de scheiding af want daar is in 1988, i.v.m. opgebouwd pensioen tijdens het huwelijk, correspondentie over geweest.

Zoals men in een brief schreef en ik citeer: Bij de vaststelling van uw pensioenuitkering is al rekening gehouden met uw bezwaar.

Vragen:

Waar is het ongehuwdenpensioen uit de periode 1 november 1983 tot

29 december 1997 gebleven?

Is het niet dat bij mijn huwelijk, eind 1988, een wijziging doorgevoerd had moeten worden?

Men heeft er uiteindelijk een aantal jaren over gedaan om de juistheid van berekeningen en de juistheid van gegevens te krijgen. Had ik bij de opgave van 2005 redelijkerwijs kunnen vermoeden dat die pensioenopgave niet correct was?

Tot nu toe weigerd het Bpf-detailhandel in te gaan op mijn verzoekom uitbetaling van het resterende pensioen. Heeft u misschien advies?

Vissertje

• vissertje

even een correctie:

Het ouderdagspensioen zou per ingangsdatum pensioen 1453,78 zijn, ouderdagspensioen moet vervangen worden door ongehuwdenpensioen.

vissertje

• Verdwelt

Hallo Vissertje,

Als ik dit zo lees, dan kan ik begrijpen dat u compleet de weg kwijt bent in pensioenland. Maar wat ik kwalijk vindt is dat de betreffende pensioenuitvoerder geen info of juiste berekeningswijze wil geven. Ik heb maar 1 advies.

Als u meent in het ongelijk te staan, maak het dan aanhangig bij de ombudsman pensioenen (Klachteninstituut Financiele Dienstverlening, kortweg KiFiD).

U kunt het relaas van hierboven staven met brieven uit die tijd, dus maak kopieen en stuur die gelijk met de klacht mee als bijlage.

U krijgt altijd antwoord en het is kostenloos! Pensioenfondsen en verzekeraars zijn gebonden aan bepaalde termijnen om op klachten die gemeld worden bij het Klachteninstituut te reageren. Onderstaand het adres, en succes!

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening:

Postadres:

Kifid

Postbus 93257

2509 AG Den Haag

Bezoekadres:

Kifid

Bordewijklaan 38

2591 XR Den Haag

Telefoon 070-333 8 999

FAQ: http://www.kifid.nl/consumenten/veelgestelde+vragen

Verdwelt