pensioen zelf afsluiten?

• Manderijn

Hallo allemaal,

Bij mijn huidige werkgever val ik niet onder een bepaalde c.a.o. en/of collectieve pensioenafspraak.

Contractueel hebben mijn werkgever en ik afgesproken dat ik een eigen bijdage betaal voor pensioenopbouw en hij ook (verhouding ongeveer 1/3 en 2/3). Deze bijdrage wordt maandelijks afgehouden van mijn salaris.

Hij heeft mij nu gevraagd een voorstel te doen voor mijn pensioen. Dit zal getoetst worden door de accountant en bij accoord kan e.e.a. in werking worden gezet.

vraag 1: waarom kiest de werkgever ervoor dit door zijn medewerker te laten regelen en regelt hij het niet zelf. Met andere worden zijn er nadelen voor de werknemer wanneer hij een voorstel moet doen?

vraag 2: Ik zou graag een vorm van bankbeleggen willen kiezen, maar heb weinig zin om geld in te leggen in vooraf vastgestelde fondsen (lees waarbij kosten en opbrengsten nog steeds onduidelijk zijn) te steken. Zijn er nog andere opties?

mvg.

Manderijn

• Simon Kabelfoon

Beetje vreemd dat werkgever hier het initiatief niet neemt; werkgever zegt immers een pensioen toe.

Voordeel is wel, dat je blijkbaar helemaal vrij bent om met een pensioenverzekeraar van eigen keuze aan de slag te gaan.

Toezegging is trouwens nogal vaag, want 1/3-de deel eigen bijdrage van wat?

Maar goed, om toch verder te komen zou ik je voorstellen om met een pensioenadviseur aan de slag te gaan en die maar eens een eerste voorstel uit laten werken.

• Manderijn

Vind ik ook vreemd. Een adviseur vertelde mij dat wanneer er een bedrag wordt ingehouden via je loonstrook, dat je werkgever dan ook de verplichting heeft dit ingehouden geld (en zijn bijdrage) ergens (dus bij een pensioenfonds o.i.d.) onder te brengen. Toezegging is gewoon in euro's, echter heb ik er zelf delen van gemaakt.

• E. Toes

Simon,

Heeft de regeling die Manderijn beschrijft niet het karakter van een C-polis?

Volgens mij zijn deze per januari 2007 niet meer toegestaan, of wel?

Manderijn;

Als er contractueel is vastgelegd dat uw werkgever bijdraagt aan een pensioenverzekering is het volgens mij niet mogelijk om bancaire te gaan sparen. (Waarbij uw werkgever dus een gefiscaliseerde inleg verschaft).

Het bancaire sparen is nog relatief nieuw, als u hierin geinteresseerd bent is het inderdaad verstandig om eerste zoveel mogelijk informatie in te winnen over de mogelijkheden.

Ik sluit me ook volledig aan bij Simon met het advies om een pensioenadviseur te benaderen.

• Simon Kabelfoon

“Hij heeft mij nu gevraagd een voorstel te doen voor mijn pensioen. Dit zal getoetst worden door de accountant en bij accoord kan e.e.a. in werking worden gezet.”

Op basis van die zinsnede ging ik er van uit, dat werknemer niet meer en niet minder dan een voorstel doet hoe de regeling er uit zou kunnen gaan zien en NIET, dat werknemer die regeling dan vervolgens zelf in gang zou zetten (a la C-polis die iderdaad niet meer mag/kan).

Overigens wel vreemd, dat (zo blijkt uit 2-de posting) er al wel werknemersbijdrage wordt ingehouden, terwijl er nog helemaal niet bekend is hoe die regeling er uit gaat zien, maar dat terzijde.

• Verdwelt

Op grond van de Pensioenwet is het niet langer mogelijk om de werknemer als verzekeringnemer te laten optreden bij de onderbrenging van de pensioenovereenkomst bij een verzekeraar.

De C-polis is dus vervallen in de Pensioenwet.

Het vervallen van de mogelijkheid om de zogeheten C-polissen af te sluiten zal voor nieuwe gevallen onmiddellijk, met ingang van 1 januari 2007, gelden. Voor bestaande C-polissen geldt dat deze – onder bepaalde voorwaarden – kunnen blijven bestaan.

Bij mij rijst ook de vraag bij de verdeling 1/3 - 2/3. Dit mag tegenwoordig ook niet meer als er meerdere deelnemers zijn in de pensioenregeling.

In het kader van gelijkberechtiging mag alleen nog een percentage van het salaris of pensioengrondslag worden afgesproken als verdeling van de kosten voor de pensioenregeling.

Immers, een deelnemer die ouder is en meer premie betaalt zal bij de verdeling 1/3 -2/3 meer “voordeel” krijgen van de werkgever dan een jongere deelnemer met weinig premie. En dat mag niet meer.

Ook ik stel voor een pensioenadviseur in de arm te nemen.

Verdwelt

• Manderijn

Tot zover bedankt voor jullie input. In mijn situatie is het zo dat ik tot dusver de enige werknemer ben in loondienst binnen dit bedrijf. Mijn voorganger had -denk ik-inderdaad een c-polis als pensioenvoorziening. Ik ga ervanuit dat de werkgever zijn arbeidscontract gewoon letterlijk heeft overgenomen, dat er daarom eenzelfde bedrag bij mij wordt ingehouden (en ook die bijdrage van zijn kant). Wel is het zo dat dit vaste bedragen zijn, dus naarmate ik ouder wordt (en hoop meer te gaan verdienen) dan zal deze regeling niet naar boven worden bijgeschroefd.

• Verdwelt

Als het arbeidscontract voor wat betreft de bijdrage aan het pensioen “uitonderhandeld” is, dan zou je indien de fiscale ruimte er is, wellicht voor toekomstige diensttijd maandelijks extra kunnen investeren.

Afhankelijk van de maximaal te investeren premie zou je dus kunnen aanvullen door zelf nog te extra investeren. Je werkgever moet dan wel bereid zijn hieraan mee te werken door inhouding te doen op je bruto salaris en samen met de reguliere premie af te dragen.

Het is maandelijks bruto misschien nog een hele extra investering, maar bedenk dat je minder loonheffing betaalt doordat pensioenpremie eerst in mindering wordt gebracht op je bruto salaris voordat je loonheffing betaalt. Daardoor verkrijg je direct een belastingvoordeel en valt de netto extra investering wellicht mee.

De pensioenadviseur of maatschappij waar je de premie onder gaat brengen kan je hierover adviseren.

Daarnaast blijf je eventueel nog ruimte houden om in lijfrente (dus uit privemiddelen, netto loon) te investeren als je een pensioentekort kunt aantonen over het verleden. Het hieruit voortvloeiende belastingvoordeel verkrijg je dan het jaar daaropvolgend bij de aangifte IB.

Verdwelt

• H. den Breejen

Ik ben erachter gekomen dat mijn werkgever geen pensioen betaald voor mij.

Inmiddels werk ik hier 6 jaar en ben nu 55 jaar.

Waar kan ik het beste een pensioen afsluiten voor mijzelf met het meeste belastingvoordeel?

Welk bedrag kan ik het beste inleggen.€ 400-500 ?

Groeten, H. den Breejen

• J. Smit

Ook ik ben nu in de situatie beland waarbij mijn toekomstige werkgever geen pensioenregeling aanbiedt. Ben nu in onderhandeling over primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Indien ik zelf een pensioenregeling moet afsluiten, met welke maandelijkse premie moet ik dan rekening houden?

Mvg,

J.Smit