vervroegd pensioen en bijverdienen

• Hans

Goedendag,

Kan iemand mij vertellen wat precies bedoeld wordt met gecorrigeerd pensioenloon? Ik heb begrepen dat je het bedrag hiertussen en je bruto maandpensioen mag bijverdienen.

• E. Toes

Dag Hans,

Over het algemeen mag er, indien er sprake is van een VUT-uitkering, nooit meer mogen worden verdiend dan het laatst verdiende jaarsalaris.

Oftewel; uw uitkering + neveninkomsten mogen niet meer dan 100% van uw laatstverdiende salaris bedragen.

Doorgaans wordt dit salaris vastgesteld bij uw vroegpensionering. Daarna stijgt het alleen nog maar d.m.v indexering met CAO stijgingen. Dit wordt dan het gecorrigeerd pensioenloon genoemd.

Voor het exacte bedrag van wat u bij mag verdienen is het verstandig om contact op te namen met uw betreffende pensioenuitvoerder.

(indien uw wel boven uw 100% salaris komt, kan de pensioenuitvoerder u met terugwerkende kracht korten op uw uitkering. Echter dat dit alleen op een eventueel VUT gedeelte van uw uitkering.)

• Hans

Dank u wel zover,

Misschien weet u hier ook een antwoord op:

Ik ben nu 59 jaar en kan vervroegd uittreden (plan is per 1 mei), heb hier ook een voorstel van het pensioenfonds (BPF bouw) gekregen. Nu staat er als ik op miijn 60e uittreedt,(dat is 1 september) dan mag ik bijverdienen, inderdaad tot mijn laatst genoten salaris, kom ik daarboven dan gaat dat deel in een reserveringspotje zeg maar en als ik 65 ben wordt het maandelijks toegevoegd aan mijn pensioen.

Maar… als ik nu stop en ik ga bijverdienen dan loop ik het risico dat ik meteen belasting moet betalen over alle voor mij afgedragen pensioenpremies, incl. het daarmee behaalde rendement.

Nu vraag ik mij af, bedoelen ze dan over het totale arbeidsverleden (in mijn geval is dat dus 44 jaar), want bij een bijbaantje wordt er toch geen pensioen meer opgebouwd en geen premie betaald.

En wat gebeurt er als ik in september 60 wordt, gaat dan die andere regeling in voor wat betreft bijverdienen of blijft deze regeling van kracht tot mijn 65e. Als dat zo is is het beter om tot september te wachten. Ik snap het niet helemaal.

alvast bedankt.

• E. Toes

Dag Hans,

Excuses voor de late reactie.

Ik heb helaas niet het antwoord op uw vraag. Als u zegt dat als u nu gaat bijverdienen, u het risico loopt om met terugwerkende kracht belasting over de door u afgedragen premie te moeten betalen, lijkt het mij dat dit een fiscale bepaling is.

Oftewel, de fiscus is de enige die dit kan beslissen en wel door uw vroegpensioen als ongeldig/onrechtmatig of bovenmatig te veroordelen.

Dit gebeurt echter niet zo snel en ik zou eerlijk gezegt ook niet weten waarom ze dat zouden doen als u gaat bijverdienen naast uw vroegpensioen. Ookal kan ik wel begrijpen dat u gekort wordt op uw uitkering omdat u meer verdient dan uw laatst verdiende salaris…

Ik heb echter weinig kennis van de regeling van BPF Bouw… wellicht kan een van mijn collega's u op dit forum verder helpen.

• Verdwelt

Hallo Hans,

Uw vraag is erg specifiek en niet gemakkelijk te beantwoorden i.v.m. de verschillende groepen die genoemd worden die onder Pensioenfonds BPF Bouw vallen. Bij elke groep is/kan het anders zijn geregeld.

Mijn advies is dat u met het BPF belt. Dat kan op onderstaand telefoonnummer. Zij kunnen u beslist info verstrekken inzake eerdere pensionering dan waarin de regeling voorziet en de gevolgen hiervan.

Pensioen Informatielijn,

tel. 020 – 583 40 40.

De Pensioen Informatielijn is bereikbaar

op maandag t/m donderdag van 8.00 uur

tot 17.30 uur. Op vrijdag kunt u bellen van

8.00 uur tot 17.00 uur.

Of stuur een brief naar BPF Bouw,

Postbus 637, 1000 EE Amsterdam.

Verdwelt

• j v d zwaag

wie kan mij meer vertellen over vervroegd pensioen

ben nu 63 jaar wat zijn de financiele gevolgen ??

bij welke instanties moet ik zijn ??