gevolgen van het schrappen van de indexering

• Rob

Vanmorgen in de krant, dat de we de indexering de komende 5 jaar wel kunnen vergeten. Wat houdt dit in voor de koopkracht van ons pensioen na 5 jaar ?

Zie:

http://financieel.infonu.nl/sparen/31609

• henkie

Even kort door de bocht:

dit houdt in dat in 2013, bij een gemiddelde inflatie van ca 2%, de koopkracht van de bevroren pensioenen geslonken is met ca 10% t.o.v. 2008.

• Rob

Volgens mij heb je helemaal gelijk. Ga er dus maar vanuit dat je over 5 jaar 10% minder kan besteden met je pensioenuitkering. Hopelijk wordt de AOW wel volledig aan de inflatie aangepast.

• henkie

Is het niet bizar dat dit kabinet, dat toch niet over de ‘particuliere’ pensioenen gaat, de pensioenfondsen op wil leggen de indexering te bevriezen? En dat voor 5 jaar!

Kunnen ze dat eigenlijk wel?

Elk pensioenfonds kan toch zijn eigen plan trekken?

En dat heeft dit jaar toch al geleid tot niet-indexeren?

• E. Toes

De Nederlandse Bank en de Staat bepalen de regels.. pensioenfondsen mogen alles doen wat ze willen mits ze dat maar binnen de grenzen van deze regels doen. Als de Staat bepaald dat het nodig is om de indexatie met 5 jaar te bevriezen om zo een bijdrage te leveren aan het versterken van de dekkingsgraad; dan mogen ze dat doen.

Ze komen steeds met rare ideeen… nog geen maand geleden wou minister Donner de pensioenfondsen wel uitstel verlenen, mits zij mee werkte aan het verhogen van de pensioenleeftijd naar 67 jaar. Dat is eigelijk gewoon pure chantage.

• Space

http://www.nrc.nl/binnenland/article1884237.ece/JSF_pakt_duurder_uit_dan_gepland

-

http://www.nd.nl/artikelen/2009/februari/03/rekenkamer-kosten-jsf-onduidelijk

-

Het is maar waar je het aan uit wilt geven:D

-

1 dings is zeker; in de zeik genomen worden we allemaal in deze graai en vriendjespolitiek cultuur!

• Potter

Ik zie even niet in wat een paar honderd miljoen voor wat vliegtuigjes te maken heeft met pensioen. Indexatie wordt betaald door pensioenfondsen, die dit financieren uit premies of beleggingsresultaten en die turbo bezemstelen komen uit de overheidspot/belastingen/staatsleningen etc. De reacie van Space doet me denken aan iets in de ruimte.

• arnold

de regering bepaalt helemaal niet of er geindexeerd mag worden door de pensioenfondsen. Het zijn de dekkingsgraden die er voor zorgen dat er niet mag worden geindexeerd. Het indexatiebeleid ligt vast bij de pensioenfondsen en is gebaseerd op dekkingsgraden

Onder de 105 moet er een herstel worden ingediend. Daaruit kan volgen dat er niet wordt geindexeerd en of de premie omhoog gaat

• gerwilver

De pensioenfondsen zouden ook iets moeten doen aan het terugdringen van de kosten. Geweldige papierwinkels, eindeloos vergaderen, diners, symposiums, noem maar iedereen pikt een graantje mee uit de premiepot. Ik maak dit zelf van nabij mee.Het doet mij pijn dat mijn pensioenpremie verdwijnt in de zak van een adviseur die verkeerd adviseert. Sommige fondsen hebben zeer risicovol belegd. bovendien presteert menig vermogensbeheerder onder de benchmark. De gehele pensioencultuur moet op de schop. Verantwoordingsorgaan, deelnemersorgaan,visitatiecommissie,DNB, AFM,RJ271,etc.,etc.,alles moet drie- of vierdubbel geregeld worden.En iedereen zegt ja en amen. Geld zat voorradig, we worden er allemaal beter van. Dus niet. Korten op pensioenuitkeringen omdat de dekkingsgraad te laag is (herstelplan) getuigt van een fianci-ele wanprestatie.

• bas

De fondsen hebben meer stuurmiddelen n.l. niet of minder indexeren, premie verhogen en/of pensioenuitkering verlagen ( het zogenaamde afstempelen )

Niet of minder indexeren levert volgens hen de minste pijn op. Dit alles om de dekkingsgraad te verhogen dus dhr Toes heeft indirect wel degelijk gelijk.

gr Bas