Je hoort en leest over pensioenfondsen waarmee het slecht gaat, o.a. de pensioenfondsen van KPN, Oce.
Hoe het met VLEP pensioenfonds gaat hoor en lees ik nergens. Ook niet op hun site.
Is er iemand die er wel iets over weet?
Ted
Hallo Ted,
Ook ik kan na lang zoeken niets hierover vinden. Wel heb ik het Uitvoeringsreglement van VLEP geraadpleegd. In art. 7 en 8 is nader bepaald hoe de indexering plaatsvindt en de besluitvorming over o.a de dekkingsgraad.
bekijk art.7 en 8 in deze link.
http://www.vlep.nl/images/20090209_Uitvoeringsreglement%202009_VLEP_tcm39-134964.pdf
Verdwelt
Even nog ter aanvulling. Uit laatste cijfers van de Nedelandse Bank (DNB) die geplubliceerd zijn, blijkt een groot aantal pensioenfondsen onder de (minimale) dekkingsgraad van 105% te zitten.
Dit percentage is als volgt tot stand gekomen. Als het vermogen precies genoeg is om de financiele verplichting te kunnen voldoen is er sprake van een 100% situatie. Omdat het fonds kosten maakt wordt een opslag van 5% gehanteerd. 100 plus 5 = dan de 105% dekkingsgraad. Daarnaast wordt een buffer tot 30% geadviseerd.
Als de financiele verplichting (=het totaal van alle pensioenen, als die direct zouden moeten worden uitgekeerd) dus boven het vermogen van 100 uitstijgt is er dekkingstekort (voldoet niet aan dekkingsgraad).
Het fonds staat onder toezicht van de DNB. Voldoet het fonds niet aan de dekkingsgraad dan heeft het fonds drie jaar de tijd om dit te herstellen.
De middelen daarvoor zijn vastgelegd bij VLEP in artikel 8.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?