Geachte Sissi,
Voor u blij wordt met een dode mus, let even op het volgende. Vrouwen mogen inderdaad sinds april 1976 niet worden uitgesloten van een pensioenregeling. Dit is gebaseerd op een uitsraak van de Europese rechter, die een dergelijke uitsluiting tot discriminatie heeft bespmpeld.
Dat klinkt allemaal leuk voor u. MAAR: als bij mannelijke deelnemers uit die periode (dus sinds 1976) een eigen bijdrage is ingehouden voor het pensioen, krijgt u slechts rechten als u dat nu ook in één keer betaalt. Ik ben nu bezig met een procedure om te eisen dat het pensioen voor “vergelijkbare gevallen als het uwe” wordt opgebouwd en toegekend op basis van uitsluitend de werkgeversbijdrage. Maar dat is nog een lange weg, dus bereid u zich in de situatie van “eigen bijdrage” maar voor op een lastig en langzaam traject.
Een tweede punt wat hier speelt is de eventuele verjaring van uw vordering. Volgens sommige (dus niet alle) juristen bent u te laat als u nu pas een claim indient. Ik deel die visie niet, maar ook dat punt is nu onderwerp van procedures.
In uw situatie zou ik beginnen met uw oude werkgever, of wie daar ook de rechtsopvolger van is, maar eens aan te schrijven. Dat is op zich vrij simpel. Een brief met de inhoud: “ik heb van … tot … bij u gewerkt en in tegenstelling tot mijn mannelijke collega's geen pensioen opgebouwd. Graag ontvang ik dat alsnog.” is voldoende. En het zal uw oud-werkgever en zijn pensioenuitvoerder wat buik- en hoofdpijn bezorgen. Mochten ze met een voorstel voor een deal komen om de schade af te kopen, kijk ik daar graag naar.
Even doorbijten dus, maar u heeft zonder meer een zaak.
Potter