Graaien door overheid

• Gesp

Ik ben voor het eerst op dit prikbord en misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, maar ik kan op dit prikbord niets vinden over de “diefstal” in de jaren ‘80/’90 door de overheid.

Diefstal staat tussen aanhalingstekens omdat de overheid het graaien uit de ABP-kas goedkeurde en dus is het legaal. Maar het blijft geld dat door pensioengerechtigden bij elkaar was gebracht voor een onbezorgde oude dag.

Nu heeft het ABP een dekkingsprobleem, dat ze met teruggave van het geroofde geld helemaal niet of in veel geringere mate zouden hebben.

Het is toch raar dat je daar (bijna) niets over hoort?!

• Verdwelt

Hallo Gesp,

Waar u waarschijnlijk op doelt is de privatisering van het ABP. Op 1 januari 1996 werd het ABP geprivatiseerd met de oprichting van de Stichting Pensioenfonds ABP. De redenen hiervoor staan beschreven in een rapport van mei 1998 van de Algemene Rekenkamer evenals de gevolgen hiervan.

Onderstaand een link hiernaar toe.

http://www.algemene-rekenkamer.nl/9282000/d/tk26015_2.pdf

De problematiek van dié tijd vormde de uiteindelijke beslissing van diverse kabinetten. Of dit graaien heet betwijfel ik. Maar ik ben wel met u eens dat dit (structureel) in het voordeel heeft gewerkt voor de staatskas. En dan zou een andere afweging/meeweging in de huidige meningsvorming van de minister gepast zijn.

Verdwelt

• arnold

Wettelijk was het toentertijd niet verboden om geld af te romen. Dus graaien wil ik het niet noemen

• Harold

Uw nominale pensioenaanspraken zijn niet afgestempeld, dus heeft nog steeds een toegezegd pensioen waar u recht op heeft. Aangezien u voor eventuele indexatie zelf geen premies heeft betaald. Dus waar maakt u zich zorgen over.

• Gesp

Het ABP sprak in het nog niet zó verre verleden altijd van een waardevast pensioen, dus geïndexeerd.

Los daarvan: dat het ABP z'n zaakjes toen goed voor elkaar had geeft de overheid toch niet het recht de zaak af te romen? Albert Heijn heeft z'n zaakjes ook goed voor elkaar, maar als ik daarom met een dure fles wijn onder m'n jas de kassa passeer heet dat toch echt winkeldiefstal!