pensioen

• a.koot

Ik ben op 22 maart 1995 gescheiden kort na de scheiding kreeg ik een brief van het pensioenfonds met daarin vermeld de teverelen pensioenaanspraken op fifty fifty basis en dit te gaan uit te betalen op 1mei 2008.

Mijn ex echtgenote heeft de scheiding niet gemeld bij het pensioenfonds dus ben ik verantwoordelijk voor de uitbetaling.

zij vind het bedrag vermeld in de brief in haar ogen te laag ik zou graag willen weten of ik meer moet betalen als vermeld in de brief.

• Verdwelt

Hallo A. Koot,

Bij verevening van ouderdomspensioen wordt de helft van de opgebouwde aanspraken tijdens de huwelijkse periode door 2 gedeeld.

U geeft aan een opgave hiervan gehad te hebben. Deze aanspraak die destijds berekend is door het pensioenfonds wijzigt normaliter, behoudens indexatie van zogenaamde slapersrechten, niet meer. Het berekende bedrag (destijds) zou derhalve de aanspraak moeten zijn die u moet verrekenen.

Verdwelt

• Potter

Geachte Koot,

Omdat u voor 1 mei 1995 bent gescheiden, vindt de pensioenverdeling plaats op basis van het Boon/Van Loonarrest. Uw ex krijgt in rechten de helft van de waarde van het tot scheiding opgebouwde ouderdoms- en partnerpensioen. Ik denk dat uw ex had verwacht de helft van het ouderdomspensioen te ontvangen. Omdat het partnerpensioen echter ook een waarde heeft, krijgt zij minder dan de helft. Stel het ouderdomspensioen is € 10.000 waard, en het partnerpensioen is € 4.000 waard, krijgt zij niet de rechten die bij € 5.000 aan kapitaalswaarde voor ouderdomspensioen horen maar:

(10.000 + 4.000) / 2 = 7.000

van die 7.000 wordt dan 4.000 afgetrokken, zodat ze slechts rechten aan ouderodmspensioen krijgt ter waarde van 3.000, en niet 5.000.

• Peter Jung

Geachte heer Koot,

Het betreft een scheiding voor 1 mei 1995. Het is m.i. zeer ongebruikelijk dat u zo maar een opgave van de verzekeraar krijgt. Verdeling zou moeten plaatsvinden op basis van het Boon van Loon arrest. Een verzekeraar doet dit nooit uit eigen beweging. Kortom iemand moet om een opgave gevraagd hebben.

De heer Verdwelt vergist zich als hij aangeeft dat de opbouw tijdens de huwelijkse periode verdeeld wordt. De heer Potter geeft in principe het juiste antwoord.

Met vriendelijke groet,

Peter