Beste deskundigen,

Als DGA heb ik pensioen bij de eigen BV opgebouwd. De centjes zijn belegd in aandelen en obligaties, en ik krijg nu sinds ruim 8 jaar pensioen. Vorig jaar was schrikken: 63% verlies op de beleggingen.

Ik ben nu 68 jaar, en als ik mijn pensioen moet blijven uitkeren (is nu afgerond 30.000 per jaar), is de pot op mijn 71-ste op. Ik hoop dat ik dan nog niet dood ben, en wil dus nu mijn pensioen verlagen, zodat ik er levenslang een uitkering van krijg van 10.000, en er ook nog een uitkering komt voor mijn vrouw als ik dood ga.

Reactie Belastingdienst: dat mag niet, en als ik dat doe, krijg ik een aanslag waar ik direct failliet door ga (72% van alles in de BV). Ik zit nu aandelen met dik verlies te verkopen om in ieder geval de loonbelasting maar te betalen, en krijg een steeds groter bedrag te vorderen op mijn BV, die al dik in de verliezen zit.

Weet iemand een oplossing? Ik zit hier echt mee in mijn maag, en heb geen zin in een gevecht met de fiscus, maar ook niet om op 71 te weten dat ik van de AOW alleen moet leven.

Kortom: help?