Indexatie gewezen deelnemers

• Peter Jung

In de Pensioenwet (PW) is geregeld dat wanneer reeds ingegane pensioen van deelnemers geindexeerd worden, dit ook dient te gebeuren bij premievrije of gewezen deelnemers.

De PW heeft zijn intrede gedaan als ik me niet vergis per 1 januari 2007.

Deze indexering geldt echter ook voor het pensioen dat valt onder het Boon van Loon arrest.

Wat ik me afvraag is, op basis van welk percentage gebeurt dit?

Met terugwerkende kracht tot …..?

Waar kan ik deze percentages vinden?

Met vriendelijke groet,

Peter

• E. Toes

Dat ligt er een beetje aan, over het algemeen gebeurt dit op basis van de cijfers die het CBS jaarlijkst publiceerd. Actieve deelnemers krijgen meestal een pensioenindexatie gelinieerd aan de relatieve stijging van de lonen (loon-index, gewezen deelnemers krijgen meestal een pensioenindexatie gelinieerd aan de relatieve stijging van de prijzen (prijs-index). De referteperiode van deze index is volgens mij januari-januari maar kan ook juli-juli zijn.

Een bestuur mag overgens ook afwijken van de hoogte de indexatie.

Veel pensioenreglementen kennen de bepaling dat een verevend pensioen (of een soortgelijke afsplitsing onder Boon-Van Loon) dezelfde indexatie krijgen als de hoofddeelnemer.

Dus als de hoofddeelnemer een actieve indexatie krijgen, worden de rechten voor de ex-partner ook met de actieve indexatie verhoogd. Dit gebeurt jaarlijks vanaf de datum dat het recht bestaat.

Reglementair mag hier overgens volgens mij van afgeweken worden.

De percentages zijn terug te vinden op www.cbs.nl