Indexatie actieve deelnemers

• Peter Jung

Betreft :Indexeren pensioen onder het Boon van Loon arrest of Wet Verevening Pensioenrechten bij scheiding voor nog actieve deelnemers.

Voor gewezen of actieve deelnemers is indexering in de Pensioenwet geregeld.

Voor nog actieve deelnemers ligt dit anders.

Uit de literatuur valt op te maken dat het vereveningsdeel meestijgt met de algemene loonstijgingen en dus niet met loonstijgingen alsgevolg van promotie of iets dergelijks. Hoe verzekeraars dit moeten administreren is me een raadsel, maar hetzij zo. De Nederlansche Bank heeft ooit gepleit hier wetgeving van te maken. Is dit ooit van de grond gekomen?

Is hier regelgeving voor? en zo ja, waar te vinden?

Het kan toch niet zo zijn, dat er onderscheid gemaakt wordt tussen actieve en gewezen deelnemers!

Met vriendelijke groet,

Peter

• E. Toes

“Uit de literatuur valt op te maken dat het vereveningsdeel meestijgt met de algemene loonstijgingen en dus niet met loonstijgingen alsgevolg van promotie of iets dergelijks. Hoe verzekeraars dit moeten administreren is me een raadsel, maar hetzij zo.”

Van de algemene loonstijgingen wordt een loonindex-cijfer afgeleid door het CBS, de pensioenindexatie wordt over het algemeen voor actieve deelnemers afgeleid van het loon-indexcijfer van het CBS..

Dit is best makkelijk te administreren door het pensioenfonds, simpelweg jaarlijks de aanspraken van de ex verhogen met het indexatie percentage.

Het is best logisch dat loonstijging alsgevolg van promotie e.d. niet meegenomen worden, aangezien deze stijging alleen invloed heeft op de huidige pensioenopbouw (er even vanuitgaande dat het een middelloonregeling betreft).

Voor eindloonregelingen snap ik het overgens ook wel, aangezien scheiden dan wel heel lucratief wordt(was).

Bij het pensioenfonds die o.a. ik administreer wordt er ook onderscheid gemaakt tussen actieve deelnemers en gewezen deelnemers, aangezien wij met 2 verschillende indexatie percentages werken. 1 voor de gewezen deelnemers, en 1 voor de actieve deelnemers.