Scheiding

• Peter H.

Bij mijn scheiding 9 jaar geleden kreeg mijn ex-vrouw een kwart van mijn pensioen toegewezen, volgens de wet. Inmiddels is dat door indexering ongeveer een derde geworden. Maw haar pensioen aanspraak stijgt sneller dan het mijne. Is dat juist?

• Verdwelt

Hallo Peter,

Ik ken de “ins” en “outs” niet, maar wat ik me zou kunnen voorstellen is dat jouw pensioen gebaseerd is op salaris en diensttijd, waarbij nagaenoeg geen salarisstijging heeft plaatsgevonden.

Doordat de franchise (als aftrek op je salaris ivm AOW pensioen) jaarlijks wel stijgt daalt je pensioengrondslag. Hierdoor zal de opbouw van jouw pensioen en dus je aanspraken op pensioen nauwelijks stijgen.

Als de indexatie van het pensioen van je ex hoger is dan jouw salarisontwikkeling, dan kan het dus gebeuren dat het pensioen van je ex sneller stijgt.

Verdwelt

• Peter Jung

Peter,

Het antwoord van de heer Verdwelt zou juist kunnen zijn.Ik begrijp echter iets niet.

Volgens de Wet klopt het dat premievrije aanspraken geindexeerd worden als volgens de pensioenregeling aan gepensioneerden toeslagen (lees indexering) gegeven worden. Maar praten we hier over premievrije aanspraken?

Jouw pensioen zou geindexeerd net zoveel moeten stijgen als het hare, tenzij sprake is van een actief dienstverband en er aanvullende afspraken over indexering gemaakt zijn of wanneer dit geregeld is in het pensioenreglement.

Ben momenteel alle aspecten inzake indexering aan het onderzoeken en zou daarom graag nog wat specifieke informatie van je hier over willen ontvangen.

Ben je bij deze werkgever nog actief werkzaam?

Is hierover iets geregeld in het pensioenreglement?

Hoor graag van je.

Metvrgrt,

Peter

• Harold

Hoi Peter,

Je moet oppassen dat je geen appels met peren vergelijkt.

Verevening van je pensioenrechten heeft na je scheiding plaatsgevonden. Het uitgangspunt is dan het totaal opgebouwde ouderdomspensioen gedurende de huwelijkse periode. Stel je was 20 jaar gehuwd, het opgebouwde pensioen gedurende deze 20 jaar is dan verdeeld, 1/4 voor je ex en 3/4 voor jouw. Door indexering worden beide aanspraken met dezelfde factor vermenigvuldigd. Daarnaast bouw je vanaf je scheiding gewoon pensioen op dat vervolgens voor 100% van jouw is.

Let el op naast verdeelde pensioenaanspraken kan je ex ook nog recht hebben op bijzonder nabestaandenpensioen. Indien je hierover niets hebt geregeld in het echtscheidingsconvenant krijgt jouw ex bij overlijden van jou over de periode begin van je deelnemerschap bij het pensioenfonds tot einde huwelijk nabestaandenpensioen (afgelied van jouw pensioenaanspraken over deze periode) een eventueel volgende partner krijgt dan nabestaandenpensioen afgeleid van de opbouw vanaf einde huwelijk.

Verevening pensioenrechten is geregeld in de wet VPS en het nabestaandenpensioen is geregeld in de pensioenwet. twee wetten dus beide zaken moeten expliciet geregeld cq vermeld worden. Heb je niets afgesproken voor wat betreft het bijzonder nabestaandenpensioen dan heeft je ex hier automatisch recht op.

Succes,

Harold