verevening, conversie en wat al niet meer

• Winnie E.

Wie kan mij wijzer maken over verevening/conversie na scheiding. Mijn ex-echtgenoot heeft nogal wat verschillende kleine pensioentjes opgebouwd en nu krijg ik, na aanvraag van verevening/conversie, van de een na de ander het bericht dat ik geen recht zou hebben hierop. Reden: pensioen straks lager dan 417,74 euro per jaar is te laag. Of : het te verevenen kapitaal is lager dan 5.600 euro en ook dan wordt niet verevend.

Mijn vragen: behoud ik wel het recht op het pensioen maar moet mijn ex-partner dit straks gaan uitbetalen aan mij?

Of: heb ik wel recht op afkoop van dit pensioen?

Kan een pensioen-uitvoerder (in dit geval DL) 2 aparte polissen ook zien als 2 aparte polissen of moeten de pensioenbedragen samen berekend worden zodat we wel boven de ondergrens uitkomen en er wel verevend kan worden?

Hoop dat iemand mij wijzer kan maken en dank ieder vast voor meer informatie.

• Verdwelt

Hallo Winnie,

In de wet verevening van pensioen staat een ondergrens voor uitbetaling door de pensioenverzekeraar. Het bedrag dat de pensioenverzekeraar zou moeten uitbetalen aan de ex-partner, die zelf het pensioen niet heeft opgebouwd, moet op het tijdstip van scheiding meer zijn dan € 417,74 bruto per jaar.

(gegevens 1 januari 2009 ).

Als de pensioenaanspraak op de echtscheidingsdatum dus onder deze grens ligt, dan wordt er dus niet verevend. Ook als de reservewaarde van de ondergrens (=contante waarde) die blijkbaar op 5600 euro ligt, dan wordt niet verevend.

Dit wordt per polis vastgesteld en niet samengevoegd.

Bovenstaande betekent dat er geen rechten door de ex op verevend pensioen kan worden ontleend aan de kleine pensioentjes. Wel zal aanspraak op het bijzonder partnerpensioen, dat wettelijk wordt afgescheiden voor de ex, in stand blijven.

Dit pensioen komt tot uitkering als de hoofdverzekerde komt te overlijden.

Verdwelt

• henkie

Verdwelt schreef:

Als de pensioenaanspraak op de echtscheidingsdatum dus onder deze grens ligt, dan wordt er dus niet verevend. Ook als de reservewaarde van de ondergrens (=contante waarde) die blijkbaar op 5600 euro ligt, dan wordt niet verevend.

Dit wordt per polis vastgesteld en niet samengevoegd.

Bovenstaande betekent dat er geen rechten door de ex op verevend pensioen kan worden ontleend aan de kleine pensioentjes

Is dat echt waar?

Is het niet zo dat er wël degelijk recht is op verevening tussen de twee ex-partners, maar dat de pensioenverzekeraar niet verplicht is tot rechtstreekse uitbetaling aan de ex-partner (teveel administratie voor een te laag bedrag).

M.a.w. de ex-partners moeten dit onderling regelen:

hoe te verdelen (50/50 is wel een recht maar geen plicht, of anders)? hoe te betalen(levenslang € 13,27 per maand of afkoop ineens)?.

• Winnie

Dank voor de reacties.

Blijft nog mijn vraag, is mijn ex-partner straks wel verplicht om de hleft van het pensioen aan mij uit te betalen?

En Delta Looyd heeft het in zijn brief over de mogelijkheid tot afkopen indien het bedrag lager is dan € 5.600,=. Dit is het geval dus zou ik graag de afkoop willen maar is DL dat verplicht?

Mvg Winnie

• Peter Jung

In de Wet staat dat er niet verevend wordt als het pensioen lager is dan € 417,74 ( peil 2009 ). En ja, onze wetgever heeft inderdaad gemeend dit te moeten doen vanwege de kosten. Waar die € 5600,- grens vandaan komt is mij een raadsel. Kan iemand mij daarover informeren?

Volgens de Wet wordt er dus niet verevend. Ook de partners onderling hoeven dat dus niet te regelen.

Zie pagina 6 op mijn site www.pensioenscheiden.nl

Als beide partners op een vriendelijke manier uit elkaar gaan, kan overeengekomen worden om de contante waarde te verrekenen binnen de boedelscheiding. Het kan helaas niet afgewongen worden.

Met vriendelijke groet,

Peter

• Peter Jung

Winnie,

Op welk pensioen slaat die € 5600,-?

Peter

In de Pensioenwet wordt in artikel 66 tot en met 69 en 134 de mogelijkheden tot afkoop opengelaten. Waarschijnlijk heeft het daar iets mee te maken.

Dus graag aangeven.

• Verdwelt

Peter,

Kan die 5600,- euro niet de contante waarde zijn van de afkoop cq ondergrens (417,74)?

Als ik die op elkaar deel heb ik een factor 13,4. Dat zou best kunnen denk ik, of niet?

groet,

Verdwelt

• Peter Jung

Heer Verdwelt,

Winnie is voozover ik kan bekijken de meeverzekerde ex-partner.

Delta Lloyd doet toch geen voorstel tot afkoop aan de meeverzekerde ex?

13,4 een faktor van een direct ingaand pensioen op 65?

Ben je eventueel ook telefonisch bereikbaar? Zo ja, laat me dat dan weten via mijn site.

Peter

• Verdwelt

Hallo Peter,

Mijn reactie is inmiddels bij je bekend.

Verdwelt

• Winnie

Voor alle duidelijkheid : (want helaas snap ik het nog niet helemaal)

Even de basis gegevens, de pensioenen zijn opgebouwd door mijn ex-man. Hij is 4 jaar jonger dan ik ben dus wil ik, indien mogelijk, de pensioenuitkeringen in laten gaan wanneer IK 65 word en niet pas als HIJ 65 wordt.

Bij Delta Lloyd lopen 2 pensioenpolissen van 2 verschillende werkgevers.

Over polis 1 het bericht “dat i.v.m. de wet verevening pensioenrechten bij scheiding geeft aan dat er geen recht op verevening is indien het aan de vereveningsgerechtigde uit te keren pensioen minder bedraagt dan € 417,74 per jaar.” In mijn geval is dit zo dus van deze polis kan ik geen uitkering verwachten. Mijn vraag: is mijn ex-man wel verplicht om de helft van zijn pensioenuitkering, te zijner tijd, aan mij uit te betalen?

Dan over polis 2, ook bij Delta Lloyd, het bericht “de wet verevening pensioenrechten bij scheiding heeft een ondergrens opgenomen voor de uitbetaling door de pensioenuitvoerder. Deze bedraagt € 5.600,- (2009). Omdat het te verevenen kapitaal minder bedraagt dan 5.600 euro wordt het pensioenkapitaal niet verevend. Wij kunnen uw verzoek dus niet realiseren.”

Echter, stuurt DL een aparte brief met het bericht; "Delta Lloyd kan een pensioenkapitaal van minder dan € 5.600 (2009) afkopen. : Is het bijzonder partnerpensioenkapitaal minder dan € 5.600? Dan kan DL tot zes maanden na scheiding de waarde van dit pensioen afkopen. Bij afkoop betaalt DL na inhouding van belasting en premies de afkoopwaarde aan u uit.

Heeft het een met het ander te maken? Of haal ik, doordat 2x hetzelfde bedrag genoemd wordt, 2 zaken door elkaar?

En nog een vraag: als er nu door DL niet verevend kan worden op welke manier weet ik straks hoe hoog het uit te keren bedrag is aan mijn ex-man?

Ik heb, ondanks al die wetten en regels, toch heel erg het gevoel dat de overheid mij op deze manier erg in mijn hemd laat staan.

Graag uw reacties. Weliswaar is mijn reactie wellicht wat aan de late kant, ik stel de uwe zeer op prijs!