toetredingsleeftijd

• Von

onze werkgever heeft voor de werknemers een pensioenverzekering afgesloten (hij was dit niet verplicht, geen cao) hij betaald volledig de pensioenpremie. Vanaf 25 jarige leeftijd wordt de medewerker aangemeld bij de pensioenverzekering. Nu kreeg hij bericht van de verzekering dat de werknemers vanaf 21 jaar ook moeten worden aangemeld voor de pensioenverzekering dat is werkgever verplicht volgens de pensioenwet. Is werkgever dit echt verplicht ook in dit geval? Daar het personeelsbestand enorm is gegroeid en de leeftijdgrens ook nog naar beneden gaat wil hij de werknemers laten mee betalen. Het loon eenmalig verhogen zodat er geen netto loon verlies is. Hierover deed de verzekeraar erg moeilijk, we moeten toestemming vragen aan pensioenfonds, medewerkers , partners… Als de werkgever de premie betaald aan het pensioenfonds en hij haalt een gedeelte van de premie terug bij zijn medewerkers, dan heeft het pensioenfonds daar toch geen boodschap aan? De medewerkers worden gecompenseerd, bij een hoop bedrijven moet er volgens mij meebetaald worden aan pensioen. Is het terecht dat onze verzekeraar moeilijk doet?

• Verdwelt

Hallo Von,

Ik begrijp dit ook niet echt. De verrekening van pensioenpremies tussen werkgever en werknemers is niet iets waarover een pensioenfonds of een verzekeraar iets heeft te zeggen. Echter denk ik dat er bezwaar gemaakt wordt tegen de eenmalige verhoging van het loon zodat er geen netto loonverlies is en de gevolgen voor de aanspraken in dat jaar op pensioen.

In het pensioenreglement zal het salaris gedefinieerd zijn als, bijvoorbeeld, 12 maal het bruto maandloon plus vakantietoeslag.

Als de werkgever dit eenmalig verhoogd en het volgende jaar weer verlaagd naar het “normale” salaris dan kan het zijn dat de aanspraken op partnerpensioen bij vooroverlijden, dus voor de pensioendatum, een rare kronkel gaan vertonen. Dat zal vragen op kunnen roepen bij zowel werknemers als partners. Vandaar denk ik die toestemming, want ook de premies veranderen.

Immers is door de verhoging, eenmalig in een jaar, een (tijdelijk) te hoge aanspraak verzekerd. Dit betekent o.a. verhoging van de risicopremies.

De vraag is of dit wenselijk is.

Daarnaast zal de opbouw van het ouderdomspensioen (eenmalig) hoger zijn, maar dat is toegestaan als de fiscaal toegestane ruimte er is.

Dat werknemers moeten gaan deelnemen vanaf 21 jaar is wettelijk geregeld in de Pensioenwet, dus dat klopt.

Verdwelt

• Von

dank je voor je duidelijke reactie

het loon wordt eenmalig verhoogd, als werknemer meer premie gaat betalen bijvoorbeeld omdat hij in een hogere staffel komt na een bepaalde tijd, wordt zijn loon niet meer gecompenseerd. Dus het loon wordt niet verlaagd na een jaar, dat is inderdaad niet de bedoeling. Uiteindelijk gaat iedereen dus mee betalen aan de premie, alleen op het moment van invoering zal men er niet gelijk op achteruit gaan, dus volgens mij valt het ook allemaal wel mee, er wordt immers ook meer vakantiegeld uitbetaald en het eventuele overwerk gaat ook mee. Wij zien als bedrijf voor de langere termijn een besparing.