woekerpensioen

• evert

Graag uw mening over het volgende. Als werknemer heb ik jarenlang 1/3 van de pensioenpremie betaald. Ik krijg nu een pensioenoverzicht, en wat blijkt? Mijn inleg is rechtstreeks in de zakken van de tuppo en verzekeringsmaatschappij gegaan. 33% van de inleg is op aan: “kosten van de maatschappij en uw tussenpersoon”. Dat is volgens mij gewoonweg diefstal.

• Erwin Volleberg

Tja Evert, dat klinkt in ieder geval niet leuk. Ik kan me voor stellen dat je daarover teleurgesteld en zelfs boos bent. Nu meen ik me te herinneren dat er bij het tv-programma van Tros Radar (www.trosradar.nl) wel eens een uitzending over ‘woekerpensioenen’ is geweest. Ik meen me te herinneren dat ze het daar toen ook hadden over de weg welke pensioenpolishouders in soortgelijke situaties kunnen volgen. Stond ik in jouw schoenen Evert, dan zou ik eerst daar eens kijken, om vervolgens al dan niet ‘vervolgstappen’ te ondernemen.

Een tijdje terug kwam ik bij een klant die me vertelde dat hij een woekerpolispensioen had. Toen ik vroeg wat hij allemaal aan informatie had (algehele informatie, offertes, waardeoverzichten, mutaties, etcetera etcetera) ontvangen en we dat samen gingen controleren, bleek dat de verzekeringsmaatschappij alles al duidelijk met mijn klant had besproken. Mijn conclusie luidde toen dat mijn klant probeerde op een min of meer slinkse manier zijn beleggingsverliezen gecompenseerd te krijgen. En ik geef toe Evert: voor zo'n mensen heb ik weinig respect, jij?

Nou, heel veel succes en laat svp weten wat je besloten hebt oke?

gr.

erwin

• evert

Beste Erwin,

Allereerst bedankt voor je uitgebereide reactie. Ik had de uitzending van Radar gezien, en dat is ook een reden voor mij geweest om eens naar mijn polis te kijken.

Omdat ik me er nu wat meer in heb verdiept, weet ik donders goed dat ik een verschil moet maken tussen beleggingsverliezen, risicopremies en kosten. De beleggingsverliezen, die ik ook heb, zijn het gevolg van mijn keuze. Ik had het geld ook op deposito kunnen laten zetten en heb dat niet gedaan. Gevolg: nu een koersverlies, maar ik koop nu iedere maand aandelen “goedkoop” bij. Dat de koersen nu laag zijn, kan niemand wat aan doen. En daar gaat het me ook niet om.

Wat ik wel asociaal vind, is dat de verzekeringsmaatschappij van mijn pensioengeld, en zo zie ik het, bij iedere storting 33% voor zichzelf en de tussenpersoon inpikt. Dat is dus nog los van de kosten voor een overlijdensdekking en arbeidsongeschiktheidopslag. Daar betaal ik premie voor, maar daar staat dus een dekking tegenover, en dat vind ik ook normaal. Wat ik trouwens niet kan zien is of ik daar nu te veel voor betaal, maar daar gaat het me ook niet om. Ik vind 33% marge gewoon idioot hoog. Ik gun iedereen een boterham, en daar mag ook best een plak kaas of worst op liggen, maar dit soort percentages, nou ja, je weet nu wel wat ik daar van vind.

Ik snap dat ik nu een klacht moet gaan indienen bij het KIFID. Weet iemand hoe dit werkt en zijn er al uitspraken op dit gebied? Als ik zoiets doe, dan wil ik wel weten of ik een kans maak. Het wordt dan volgens mij wel een gevecht tussen David en Goliath.

• Paul

33% is inderdaad wel erg veel. Normaal gesproken is het minder dan de helft waarbij zo'n 6 a 7% naar de tussenpersoon gaat.

• Erwin Volleberg

Goed idee Evert. Heb je niet het idee dat KIFID je dat uit ervaring moet kunnen vertellen? Stond ik in jouw schoenen, dan zou ik hen bellen en het aldaar na vragen, maar dat was je vast en zeker al van plan.

Succes en mijn reactie heb ik graag gedaan Evert. Anderen helpen is 1 van mijn kernwaarden:-)

succes, goed weekend en groet,

erwin

• Paul

Dit onderwerp is dacht ik al eens eerder hier ter sprake gekomen. Volgens mij is het Kifid niet helemaal van toepassing en moet je je tot je werkgever wenden, daar heb jij nl. een overeenkomst mee.

• Verdwelt

Volgens mij is hier sprake van een woekerpolis en niet van woekerpensioen.

Bij woekerpensioen ligt/lag de aandacht op de beleggingspolis die sterk in waarde is gedaald, kort voor de pensioendatum. Hier ligt het probleem dat de verzekeraar of pensioenfonds een gebrekkige/slechte communicatie in zich had/heeft met de verzekerde en te weinig heeft gewezen op de risico's.

Bij de woekerpolis ligt de aandacht op de kosten. Bij hoge kosteninhouding, waar u het niet mee eens bent, is het noodzakelijk de verzekeraar cq tussenpersoon hiervoor schriftelijk aansprakelijk te stellen. Op het internet zijn voorbeeldbrieven beschikbaar.

Inmiddels zijn o.a het verbond van verzekeraars en consumentenorganisaties zich aan het beraden over compensatie voor woekerpolissen, Zie o.a. de laatste berichtgeving van Aegon, Delta Loyd en SNS die gelden beschikbaar hebben gesteld voor compensatie.

Verdwelt

• Erwin Volleberg

Goed dat je dit noemt Evert, maar in de situatie welke ik je beschreef stond - je moest overigens wel goed zoeken - precies in de offerte aangegeven welke kosten in rekening gebracht zouden worden.

Ik begrijp dat dit bij jou niet het geval was?

gr.

erwin

• evert

Beste Erwin en anderen,

Bedankt voor de reacties. Erwin, je vroeg of uit een offerte de kosten bleken. Het antwoord daarop is nee. Wellicht dat het ergens tussen de regels toch heeft gestaan hoor, dat zou kunnen. Toen ik destijds (2001) hier in dienst kwam, speelde dat hele verhaal van woekerpolissen nog niet zo, en zeker niet bij mij. Ongetwijfeld zal dat ook een stukje naïviteit van mijn kant zijn geweest. In de offerte werd gesproken over een voorbeeldkapitaal, en zijn de dekkingen bij overlijden en arbeidsongeschiktheid genoemd. In mijn overzicht over 2008 worden voor het eerst die kosten genoemd. Mijn werkgever is er ook erg van geschrokken, want dit speelt ook bij collega's van me. Hij dacht het netjes te hebben geregeld, en ik geloof ook wel dat hij dat dacht. Een kwestie van vertrouwen op de assurantieadviseur. Toen ik belde met de verzekeringsmaatschappij werd me verteld dat dit kostenpercentage normaal is.

• Erwin Volleberg

Ik vind jouw eerlijkheid bewonderenswaardig Evert. Niet vaak hoor ik mensen zeggen dat zijzelf naief en mogelijk onzorgvuldig zijn geweest. Chapeau daar voor en dat meen ik Evert!

Je zegt: ‘………..Het antwoord daarop is nee. Wellicht dat het ergens tussen de regels toch heeft gestaan hoor, dat zou kunnen.’

Begrijp ik het goed dat je de offerte dus niet meer in je bezit hebt en als dat juist is: waarom vraag je de verzekeringsmaatschappij niet alsnog een kopie van die offerte zodat je eea kunt controleren?

Verder heb ik al van verschillende collegae gehoord dat zij ingeschakeld werden door een werkgever met een soortgelijke situatie als welke je nu beschrijft Evert. Ook ik als werkgever zou het niet fijn vinden als mijn personeel niet goed voorgelicht zou zijn.

Groet,

Erwin