uitruil OP naar NP

• Wim

Hoi,

Graag wil ik weten of het mogelijk is om het opgebouwde ouderdomspensioen uit te ruilen in een hoger nabestaandenpensioen bij pensionering. Ik begrijp uit de pensioenwet dat dit mogelijk is maar niet voor welk deel van mijn opgebouwde aanspraken (geldt de uitruil voor de opbouw vanaf een bepaalde datum?).

Is hier ook een standaard ruilvoet voor zoals bij uitruil van nabestaandenpensioen naar ouderdomspensioen?

Mvrgr,

Wim

• Verdwelt

Hallo Wim,

Uitruil ouderdomspensioen voor een hoger partnerpensioen is mogelijk maar wel aan een fiscaal maximum gebonden. Dat betekent dat het partnerpensioen maximaal 70% mag bedragen van het ouderdomspensioen ná uitruil. Dat is de enigste eis in deze.

Verdwelt

• E. Toes

Nog ter aanvulling;

Een eventueel Bijzonder Partnerpensioen wordt meegenomen als zijnde “ regulier” partnerpensioen bij de bepaling van de fiscaal maximale grens.

• Erwin Volleberg

Snap je het nu Wim?;-)

• Wim

Bedankt voor de reactie.

Ik heb een offerte liggen waarin aangeboden wordt een bedrag ouderdomspensioen incl nabestaandenpensioen enerzijds (in de verhouding 100%:70%) en een alleen een (hoger) bedrag ouderdomspensioen anderzijds.

IS het nu niet mogelijk om voor de eerste keuze te kiezen waarbij ik nog een deel van het ouderdomspensioen inlever voor extra verzekerd nabestaandenpensioen mocht ik overlijden na ingang van mijn uitkering?

• Verdwelt

Nee, dat is niet mogelijk. De fiscus stelt dat het partnerpensioen nooit meer mag bedragen dan 70% van het ouderdomspensioen.