waardeoverdracht info over vorig loon bij volgende werkgever

• Cathy

ik ben onlang van werkgever veranderd en heb de mogelijkheid waardeoverdracht van mijn vorige pensioen te doen, maar hiervoor kan de nieuwe pensioenuitvoerder de gegevens opvragen bij de vorige. Hoe weet ik nu dat mijn huidige werkgever niet te weten komt hoeveel pensioen ik hiervoor heb opgebouwd, ik heb voor deze nieuwe baan wel veel meer salaris kunnen vragen nl. en volgens mij kunnen ze uit de gegevens van de vorige afleiden dat ik daar minder verdiende. Of mag een pensioenuitvoerder daar geen uitspraken over doen richting mijn nieuwe werkgever?

• E. Toes

Hallo Cathy,

Nee, uw oude pensioenuitvoerder mag niet zomaar al uw gegevens aan uw nieuwe werkgever geven.

Er worden geen salarisgegevens uitgewisseld met een waardeoverdacht. Het enige wat nodig is voor waardeoverdracht is een opgave van uw opgebouwde pensioen aanspraken bij het oude fonds, de contante waarde (of kapitaal) en de berekeningsdatum.

(plus nog een aantal gegevens, zoals rekenregels etc)

Daarnaast regelt u de waardeoverdracht zelf, uw werkgever kan dit welliswaar voor u aanvragen, maar dit mag u ook zelf doen. Uw werkgever gaat dus geen brieven ontvangen van zijn uitvoerder inzake uw waardeoverdracht.

Het is overigens onmogelijk om uw totaal opgebouwde pensioen bij uw oude werkgever te herleiden naar uw laatst verdiende salaris. Dit kan hoogstens indien het een eindloonregeling betreft (en zelfs dan kom je niet verder dan een indicatie). Eindloonregelingen bestaan bijna niet eens meer (ik ken in ieder geval geen fondsen die nog een eindloonregeling hebben).

Kortom: U hoeft zich geen zorgen te maken.