Pensioendeel bij echtscheiding

• Lydie

Beste mensen,

Wie kan mij advies geven over het uitbetalen v. pensioendeel door een ex-partner?

Mijn situatie is zo: In februari 2009 heeft mijn ex-partner zijn gerechtigde pensioen leeftijd van 60 jaar bereikt en dus sinds maart 2009 wordt het opgebouwde bedrijspensioen voor het eerst uitgekeerd. In 1980 zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen en in september 1994 zijn we gescheiden. Het opgebouwde pensioen werd toen in het boedelverdeling opgenomen, en zoals in het echtscheidings convenant vermeld stond zou ik recht op hebben van een deel van zijn pensioen. Echter mijn ex-partner ontkent dat hij zijn pensioen al ontvangt. Hij zou het ook niet weten hoeveel mijn pensioendeel zijn, als hij dan ook krijgt. Ik heb geinformeerd bij zijn pensioeninstelling en ze zeggen dat hij zijn pensioen reeds maandelijks is uitbetaald en uitbetaling van mijn pensioendeel zou hij zelf moeten zorgendragen. Ze adviseerde mij tevens om met hem in contact te nemen betreft uitbetaling. Pensioenfonds heeft alleen rechstreeks te maken hebben met de pesioengerechtigde dat ze mij helemaal geen informatie willen verstrekken en ook over de hoogte van de pensioen Communicatie met mijn ex-partner loopt vaak erg moeizaam vooral om het geld betreft. Hoe kan ik mijn pensioendeel waar ik recht op heb opeisen zonder trammelant en hoe moet ik weten de hoogte van mijn deel is.?? Ik heb al genoeg van die conflicten en wil ik dit keer een vreedzame oplossing omtrent dit probleem. Ik wil geen juridisch gevecht weer meemaken dus hoop ik dat iemand mij advies kan geven hoe ik deze zaak verder kan afhandelen. Alvast bedankt.

Lydie

• E. Toes

Hallo Lydie,

Als uw ex-partner weigerd om uw rechtmatige deel naar u over te maken dan zit er helaas niets anders op dan een zaak aan te spannen.

U heeft een wettelijk recht op een gedeelte van zijn pensioen, als hij dat niet geeft moet dit dus afgedwongen worden.

Het pensioenfonds van uw ex-partner is wel een beetje kinderachtig aan het doen als u het mij vraagt, zij kunnen best een berekening voor u maken, hoe kunt u anders de hoogte weten van uw deel?

Wettelijk zijn zij niet verplicht om de betaling van uw deel ook rechtstreeks aan u te voldoen, maar zij hebben wel een wettelijke verplichting tot het doen van een opgave van het bijzonder partner pensioen. Zij kunnen dus best uw deel berekenen. Wellicht kunt u proberen nogmaals contact op te nemen met het pensioenfonds…

Dit kunnen helaas hele slepende zaken worden…

succes!

• Peter Jung

Lydie,

Er is misschien nog een andere mogelijkheid om hier achter te komen. Als je van de echt scheidt maak je meestal ook aanspraak op een zogenaamd Bijzonder Nabestaandenpensioen. Veelal valt uit het Bijzonder Nabestaandenpensioen het Ouderdomspensioen op het moment van scheiden af te leiden. Als deze twee gegevens bekend zijn kan ik in ieder geval een indicatie berekening voor je maken.

Heb dan de geboortedata van je ex en van jou nodig.

Heeft zijn pensioen altijd op pensioendatum 60 gestaan? Om welk pensioenfonds gaat het?

Je kan me bereiken op mijn site www.pensioenscheiden.nl

Met vriendelijke groet,

Peter

• Peter Jung

Lydie,

Voor gewezen partners is met betrekking tot het communicatieve aspect in de nieuwe Pensioenwet een heleboel geregeld voorzover het gaat om Bijzonder Partnerpensioen. Artikel 41 van de PW regelt dat de Pensioenuitvoerder je zondermeer alle informatie moet verstrekken over dit pensioen en eventulele indexatie. Artikel 46 van de PW geeft je de mogelijkheid om een pensioenreglement op te vragen. In lid 2 van ditzelfde artikel staat dat de Pensioenuitvoerder je op jouw verzoek alle informatie moet verstrekken die voor jou relevant is. (slaat eigenlijk op beschikbare premiesystemen en kapitaalstelsels). Maar ik zie niet in, waarom ze op basis van deze artikels je die informatie zouden kunnen onthouden.

Deze informatie kan je vinden op de site www.wetten.nl

Peter

• E. Toes

Ik begrijp wel wat je wilt doen Peter, maar je kan nooit goed berekenen wat het gedeelte aan OP is waar de Lydie recht op heeft.

Misschien was toentertijd het NP wel op risicobasis verzekerd, en is er alleen een NP afgesplitst wat op kapitaalbasis gefinancieerd was.

Daarnaast praten we ook over 15 jaar aan indexatie waarmee het OP nog verhoogd dient te worden, je moet dus ook deze indexaties meerekenen (als het OP uberhaubt geindexeerd wordt, maar de meeste reglementen schrijven voor dat ook een verevend recht (of een recht voorkomend uit Boon,- Van Loon) geindexeerd wordt.

Daarnaast kunnen eventuele waardeoverdrachten uit het verleden ook nog roet in het eten gooien. (ookal is het wettelijke recht pas in 1994 gekomen..)

Dat zijn wel flink wat variabele factoren waar je rekening mee moet houden..

• Lydie

Beste Peter,

Allereerst mijn dank voor uw reactie!. Na al het zoeken in mijn administratie vond ik het overzicht van Bijzonder Nabestaandepensioen weliswaar per 31 december 2005. Volgens pensioeninstelling wordt deze eens in de vijf jaar toegestuurd. Op het overzicht staat de actuele hoogte van mijn premievrije pensioenaanspraken en het is 7928 E bruto per jaar.

Naar uw vraag om welke pensioenfonds erom gaat is; Philips Pensioenfonds (Hewitt Associates Outsourcing B.V. in Eindhoven. Omtrent geboorte data :

ex-partner is van 27 februari 1949 en de mijne is 10 september 1948.

mvrg.

lydie

• Peter Jung

Lydie,

Is je ex tot aan zijn pensioendatum werkzaam geweest bij Philips?

Mijn vraag of zijn pensioendatum op 60 jaar is blijven staan is niet beantwoord,

maar is wel essentieel voor de berekening. Dus graag indien mogelijk hierop een antwoord.

Peter

• Peter Jung

Lydie,

Voor de berekening zou het praktisch zijn om te beschikken over het Bijzonder Nabestaandenpensioen op het moment van scheiding.

Peter

• Lydie

Hi Peter,

Mijn ex-partner heeft tot 2001 bij Philips gewerkt en zijn pensioen is altijd op pensioendatum 60 gestaan.

gr.

Lydie

• Lydie

Hi Peter,

Ik heb een schrijven van het Stg. Philips Pensioenfonds berekeningsdatum 01 september 1994 met het overzicht van de pensioenen van ex-partner.

Opgebouwde aanspraken : ouderdomspensioen : HFL 17.844,84-

overbruggingsuitk. AOW: HFL 4.966,26

Weduwen-/wedunaarspensioen: HFL 13.383,63

“Vervangende” waarde van hierboven genoemde aanspraken:

OP: HF 107.37,42

AOW: HFL 10.262,28

WP : HFL 4.687,94

Dit overzicht is het persoonlijk gegevens van ex partner uitgegeven door pensioeninstelling .

mvgr.

Lydie