Indicatie

• Bert

Is er ergens een online berekening te maken, zodat je bij een gegeven eindkapitaal (uit pensioenopbouw) kan uitrekenen wat de levenslange maandelijks (bruto) uitkering zal zijn? Of is er een soort van vuistregel om een indicatie te krijgen? (Ik weet dat dit soort berekeningen afhankelijk zijn van diverse factoren, zoals de rentestand t.z.t.)

Maakt het ook nog uit of het kapitaal afkomstig is uit een pensioen volgens beschikbare premie of een lijfrente?

• Erwin Volleberg

Kijk maar eens of je met onderstaande link verder komt:

http://www.centraalbeheer.nl/cbi/cb/product/product.jsp?productId=PRD0062

Gaat over lijfrente. Wat mij bij staat is dat je qua lijfrente op einddatum meer flexibiliteit hebt qua verzekeringsmaatschappij (shoppen), dan met pensioen, maar dat zou je nog even moeten controleren.

suc6 man!

• Simon Kabelfoon

Op de site www.berekenhet.nl staan tal van rekenmodules, maar de door u gewenste heb ik er niet tussen zien staan.

Overigens kunt u met pensioenkapitaal uit een beschikbare premieregeling gewoon “shoppen” t.z.t.

Wanneer gewenst kan ik wel een indicatieberekening voor u maken (dan zit u nog niet gelijk in een mailbestand zoals wanneer u een offerte opvraagt bij Centraal beheer zoals Erwin voorstelt), maar die kunt u uiteraard ook aan uw pensioenverzekeraar vragen.

Heeft u van uw pensioenverzekeraar nog geen uniformpensioenoverzicht (zogenaamde UPO) ontvangen?

• Bert

Het UPO heb ik inderdaad nog niet ontvangen. Zit bij (Fortis) ASR en daar zijn ze nu nog aan het berekenen wat de opgebouwde waarde per 01-01-2006 is. (Ja, je leest het goed, 2006). Schijnt te maken te hebben met de overgang van Stad Rotterdam naar Forits ASR. Dus op het moment dat dat goed berekend kan worden, hoop ik snel mijn UPO t/m 2007/2008 te ontvangen.

• Erwin Volleberg

Wat denk je Bert? Zal (Fortis) ASR jouw pensioen ook pas na 3 jaar uitbetalen?;-)

• Bert

Laten we hopen dat er nog wat van over is ;-)

• Harold

Je kunt een formele klacht indienen bij Fortis met de eis dat je binnen een redelijke termijn (laten we zeggen 6weken) het UPO 2007 en 2008 wenst te ontvangen. Je kunt je beroepen op hun verplichting (sinds invoering nieuwe pensioenwet 01-01-2007) om jouw jaarlijks (indien je actief opbouwt) een pensioenoverzicht te sturen. Tevens moet je een schriftelijke reactie vragen. Mocht het antwoord niet tevreden zijn kun je vervolgens je klacht voorleggen aan de ombudsman pensioenen.

Succes,

Harold