Op dit moment is mijn pensioen geldpot gedaald met 54.000 euro. Hierdoor kan ik op mijn 65 jaar minder pensioen aankopen. Wie heeft ervaring om het pensioenbureau hiervoor aansprakelijk te gaan stellen
Hallo Rinus,
1e vraag die bij me opkomt is; wanneer is je pensioendatum?
2e vraag die bij me opkomt is; hoe ben je geinformeerd over het pensioenprodukt?
Ervan uitgaande dat je kort voor de pensioendatum zit, kan ik me je vraag voorstellen. Kan je aantoonbaar maken dat je “slecht”of “niet”geinformeerd bent?
In dat geval maak je wellicht kans op compensatie, hoewel dat zal afhangen van het aantal claims. Hoe meer claims, hoe sterker je staat. Niets is zeker, maar proberen kan natuurlijk altijd.
Verdwelt
Verdwelt bedankt voor je reactie, het antwoord op de eerste vraag is dat ik over ruim drie jaar met pensioen ga (65).
Antwoord vraag 2: wij hebben altijd zelf een beleggingsmix kunnen kiezen van zowel 100% aandelen of 100% obligaties (plus een aantal tussenvormen hierin).
Echter op advies van de werkgever was er nog een collectieve portefeuille waar je volgens de werkgever op mijn leeftijd het minste risico in zou lopen.
In verhouding met alleen obligaties of alleen aandelen was het rendement op de collectieve portefeuile erg behoudend.
Maar ook in deze portefeuille ben ik nu de klos, 18,5% is mijn totale portefeuile geslonken. DE pensioevoorziening is in een stichting van mijn werkgever opgenomen. De vraag is kan ik mijn werkgever aansprakelijk stellen voor het verlies
Groetjes Rinus
Rinus,
Blijkbaar heeft de werkgever destijds geadviseerd op basis van je leeftijd, wat overigens gebruikelijk is. Vaak wordt geadviseerd vanaf de leeftijd 55 veilig te gaan beleggen door in een mixfonds of in een garantieregeling deel te nemen. Dat zou betekenen dat de werkgever dan gewezen heeft op het risico van beleggen en zal daardoor naar mijn mening niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor het verlies. De huidige malaise op de geldmarkt is een risico die ook de werkgever niet heeft kunnen voorzien.
Je blijft natuurlijk altijd de mogelijkheid houden alsnog een claim neer te leggen.
Wat wel een geluk voor je is dat het nog drie jaar duurt voordat je pensioneert. In die tijd zou de markt nog weer aan kunnen trekken (wat de verwachting is volgens de experts) en waarmee het verlies deels nog goedgemaakt zou kunnen worden.
Verdwelt
Ja Rinus, lang leve een beschikbare premieregeling.
Of je je werkgever aansprakelijk kunt stellen lijkt mij moeilijk. Aangezien je pensioen in een beschikbare premieregeling is ondergebracht loop je zelf het volledige beleggingsrisico. Dit is ook het grote manco van deze regeling, je werkgever zegt alleen premie toe en afhankelijk van het rendement krijg jij een pot met geld.
Maar als jouw werkgever jouw actief heeft geadviseerd over de te nemen beleggingsbeslissingen heb je misschien toch een kans. Aangezien iemand die hierin actief adviseert ook een zogenaamde zorgplicht heeft. Je zult dit dan wel aannemelijk moeten maken voor een rechter.
Succes,
Harold
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?