aanmelding extra pensioen

• Sandra

Beste mensen,

Misschien een rare vraag aangezien ik - vanwege mijn leeftijd - nog lang niet van een pensioen kan genieten. Het ABP biedt een aanvullend pensioen voor de partner aan. Echter, dit moet je binnen zes maanden na je aanstelling aanvragen. Ik kan me echter niet heugen dat ik hierover actief door het ABP ben geïnformeerd.

Bij toeval las ik iets over het PartnerPlusPensioen. Ver na de termijn van zes maanden. ABP stelt zich op het standpunt dat de medewerker tijd genoeg heeft gehad. Einde verhaal! Maar ik vind het persoonlijk toch een beetje vreemd dat je op een later moment geen aanvullend pensioen voor je partner kunt afsluiten. Verzekeringen, hypotheken. Alles gaat met je leven mee. Maar bij het ABP kan het blijkbaar niet. Ik heb inmiddels een vriend die ik ooit ook goed wil achterlaten, mocht er iets gebeuren.

Is iemand bekend met het PartnerPlusPensioen? Of de eis om dit binnen zes maanden af te sluiten? Is dit realistisch aangezien je net bij een nieuwe werkgever bent begonnen en ik weet niet hoeveel paparassen moet invullen.

Enig idee?

Groet,

Sandra

• Erwin Volleberg

Ik begrijp wat je bedoelt Sandra. Er komt bij zo'n nieuwe aanstelling zoveel informatie op je af dat je soms gewoonweg door de bomen het bos niet meer ziet. Veel pensioenfondsen bieden in de door jou geschetste situatie een mogelijkheid om jezelf alsnog aan te melden. Nadeel is dan dat er vaak een gezondheidsverklaring of keuring aan ten grondslag ligt. Iets wat bij je aanstelling - of zoals je dat zegt binnen zes maanden na je aanstelling - volgens mij niet had hoeven gebeuren.

Nu denk ik dat je eea al na hebt gevraagd bij Abp, doch moch dat niet zo zijn: vraag het hen alsnog.

Lukt dat niet en weet je 100 % zeker dat je partner financieel slecht komt te zitten als jij komt te overlijden, dan zou je een losse overlijdensrisicoverzekering af kunnen sluiten. De premies zijn de laatste jaren flink gedaald, maar let op: er zitten nog altijd flinke prijsverschillen tussen de verschillende aanbieders. En wil je zeker weten dat je die verzekering nodig hebt, dan adviseer ik je om een financieel plan te laten opstellen door iemand die geen financiele producten (overlijdensrisicoverzekering, hypotheek, lening, etc) verkoopt.

Suc6 en laat weten wat het is geworden oke?

gr.

Erwin

Sandra schreef:

>

> Beste mensen,

>

> Misschien een rare vraag aangezien ik - vanwege mijn

> leeftijd - nog lang niet van een pensioen kan genieten. Het

> ABP biedt een aanvullend pensioen voor de partner aan.

> Echter, dit moet je binnen zes maanden na je aanstelling

> aanvragen. Ik kan me echter niet heugen dat ik hierover

> actief door het ABP ben geïnformeerd.

> Bij toeval las ik iets over het PartnerPlusPensioen. Ver na

> de termijn van zes maanden. ABP stelt zich op het standpunt

> dat de medewerker tijd genoeg heeft gehad. Einde verhaal!

> Maar ik vind het persoonlijk toch een beetje vreemd dat je op

> een later moment geen aanvullend pensioen voor je partner

> kunt afsluiten. Verzekeringen, hypotheken. Alles gaat met je

> leven mee. Maar bij het ABP kan het blijkbaar niet. Ik heb

> inmiddels een vriend die ik ooit ook goed wil achterlaten,

> mocht er iets gebeuren.

> Is iemand bekend met het PartnerPlusPensioen? Of de eis om

> dit binnen zes maanden af te sluiten? Is dit realistisch

> aangezien je net bij een nieuwe werkgever bent begonnen en ik

> weet niet hoeveel paparassen moet invullen.

> Enig idee?

> Groet,

>

> Sandra

• Verdwelt

Hallo Sandra,

Mijn advies: Laat je informeren door het ABP “hoe en wanneer” je daarover bent geinformeerd. (schriftelijke info??) Als dat niet te bewijzen is door het ABP, dan kan je je volgens mij met succes beroepen op het feit dat je niet “volledig en tijdig” bent geinformeerd door het ABP en alsnog claimen dat je partner wordt opgenomen voor het overlijdensrisico.

Mocht het uiteindelijk niet lukken omdat niet voldaan is aan “op de gebruikelijke wijze en termijn”, dan moet het toch mogelijk zijn om je partner mee te verzekeren op de polis door “gezondheidswaarborgen”te leveren?

ABP kan aan de hand van de uitkomst van de medisch adviseur alsnog besluiten je partner op de polis op te nemen, eventueel tegen een opslag op de premie bij verhoogd overlijdensrisico. Willen ze dan nog niet, dan zal je iets in de particuliere sfeer moeten doen. Zie het advies van Erwin.

Verdwelt

• Sandra

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat ik het ABP maar links moet laten liggen wat betreft een aanvullend pensioen voor mijn partner. Wat een crime! Het ABP beweert een welkomstbrief te hebben verstuurd. Ik heb al mijn documentatie doorgenomen (lang leve de bewaarzucht waardoor ik zelfs de meest onbenullige dingen heb bewaard), maar ik kan echt totaal niets terugvinden. Ik denk dat ik toch maar pro forma een klacht indien. Organisaties mogen er niet zomaar vanuit gaan dat post is aangekomen. Hoewel het natuurlijk vechten tegen de bierkaai blijft.

Ik ga eens kijken of ik een goede adviseur kan vinden die mij kan informeren over een extra pensioen of verzekering. Jammer dat het ABP, toch niet een van de kleinste zou ik zeggen, zulke voorwaarden hanteert. Je zou anno 2009 toch iets anders mogen verwachten. Maar ja, soms is de overheid een logge organisatie.

Nogmaals, fijn dat jullie hebben gereageerd. Mochten jullie nog tips en/of adviezen hebben, ik hoor ze graag.

Groeten,

Sandra

• Harold

Hoi Sandra,

Heb je je wel afgevraagd of je het PartnerPlusPensioen wel nodig hebt. Indien je namelijk voor je 65ste overlijdt krijgt je nabestaande (indien als partner aangemeld) 70% van jouw ouderdomspensioen. Kom jij te overlijden na je 65ste dan is dit 35% (dit was voor 2004 ook 70% maar door gewijzigde wetgeving is dit verslechterd). Vanaf 1 juli 2004 heeft ABP het partnerpensioen ingevoerd om deelnemers de mogelijkheid te geven om dit te repareren (dus bij overlijden na 65 jaar 70% ipv 35%). Echter de beperking om deze keuze te maken binnen de eerste 6 maanden na indiensttreding is logisch. ABP loopt namelijk een risico met het partnerpluspensioen. Als jouw partner jonger is en jij komt na je 65ste te overlijden dan loopt ABP het risico dat ze tot in lengte der dagen 70% nabestaandenpensioen moeten uitkeren terwijl hiervoor relatief te weinig premie is betaald. Door die 6 maanden beperking heeft iedereen met een partnerpluspenioen gedurende de gehele opbouw van zijn pensioen ook premie betaalt voor 70% nabestaandenpensioen. Indien je later zou kunnen kiezen dan besluit je op 60ste om partnerpluspensioen te nemen en betaal je maar 5 jaar premie. De lasten komen in deze situatie op het collectief en dat is niet eerlijk ten opzichte van de mensen die niet hebben gekozen voor partnerpluspenioen.

Indien je partner zelf pensioen opbouwt moet je je afvragen of hij überhaupt 70% nabestaanden pensioen nodig heeft voor als jij na je 65ste komt te overlijden. Is dit het geval zou je ervoor kunnen kiezen om hiervoor een verzekeringsproduct af te sluiten. Indien dit niet het geval is heb je het partnerpluspenioen (of een verzekeringsproduct helemaal niet nodig. Ga maar eens langs bij een verzekeringsadviseur, waarschijnlijk krijg je het advies om direct een of andere polis af te sluiten. Maar bedenk gewoon zelf of het wel of niet nodig is.

Succes,

Harold