Pensioen

• Elly

Ik woon al bijna tien jaar in Oostenrijk.

Heb er ook gewerkt tot november 2008, ben nu in de ziektewet, maar ben er al een jaar of twee met pensioen, vrouwen gaan automatisch met 60 jaar met pensioen.

Krijg natuurlijk maar zo´n 98,00 euro pensioen van die paar jaar, mijn vraag is kan ik mijn pensiooen wat ik in NL opgebouwd heb, ± 35 jaar, ook naar hier laten overzetten ???

Of is het verstandiger het nog die drie jaar tot ik 65 jaar wordt te laten staan???

bij voorbaat dank Elly

• Erwin Volleberg

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo heel erg goed thuis ben in zogenaamde buitenlandse pensioenen.

Mijn vraag vooraf zou echter luiden: wat bedoel je Elly met jouw zin ‘.., mijn vraag is kan ik mijn pensioen wat ik in NL opgebouwd heb…..ook naar hier laten overzetten?’?

Wat ik bedoel te vragen is: is je vraag om het ineens over te laten storten of om het in Oostenrijk op een rekening over te laten storten? Als ik het verder goed heb is het ook mogelijk om pensioenaanspraken over te hevelen van een Nederlands pensioenfonds naar een buitenlands pensioenfonds. Er zou dan - zo begreep ik dat althans - wel sprake moeten zijn van een loondienstverband (plus pensioenregeling) in Oostenrijk.

Wat is precies uw vraag Elly?

gr.

Erwin

• Verdwelt

Hallo Elly,

Voor overdracht naar een buitenlandse financiele instelling in het kader van waardeoverdracht van pensioenkapitaal gelden dezelfde voorwaarden als in Nederland. Er moet sprake zijn van “wisseling van dienstverband” en dat is volgens mij bij u niet aan de orde. Het zal een premievrij recht zijn die u wenst over te dragen aangezien u al 10 jaar in Oostenrijk verblijft. Daardoor zal overdracht vrijwel zeker worden afgewezen. Daarnaast zijn er meerdere voorwaarden, maar die laat ik in dit geval buiten beschouwing omdat het een premievrije polis betreft.

Het is mogelijk de uiteindelijke pensioenuitkering op de (eerdere) pensioendatum zonder inhouding van “loonheffing” en premies zorgverzekeringswet te verkrijgen door een “beschikking inspecteur” aan te vragen bij de Belastingdienst Particulieren Buitenland te Heerlen. Indien er sprake is van een zogenaamd “Verdragsland” dan kan inhouding achterwege blijven en wordt er bruto/netto uitgekeerd. U betaalt dan wel belasting over de uitkering in Oostenrijk. Voorwaarde is dat u de pensioenuitkering naar een Oostenrijks rekeningnummer laat uitkeren.

Of het zinvol is de uitkering nog niet in te laten gaan is afhankelijk van het pensioenreglement en uw financiele situatie. In het reglement zal een richtleeftijd staan (waarschijnlijk 65 jaar). Eerder in laten gaan betekent een actuariele herrekening van aanspraken of kapitaal, waardoor het uiteindelijke pensioen lager zal uitvallen. Er moet dan wel een mogelijkheid zijn opgenomen om eerder te pensioneren. Eerdere pensionering is natuurlijk persoonlijk en afhankelijk of u eerder inkomsten nodig denkt te hebben. Eerdere ingang lijkt me echter geen probleem aangezien u inmiddels in Oostenrijk op 60 jaar met pensioen bent gegaan.

Verdwelt

• Elly

Hallo Erwin,

Ja het was inderdaad de vraag of mijn pensioen overgeheveld kan worden naar Oostenrijk.

Hoe zit dat dan met de AOW, die krijg je pas met 65 jaar of kan dat ook eerder ???

Het probleem is dat de regels in Oo natuurlijk anders zijn als in NL; hier is er natuurlijk geen AOW, hier kun je trouwens met behoud van loon 50% gaan werken, is voor mij ook niet weggelegd moet je ook weer langer voor gewerkt hebben enz….

Maar ik had ook nog een prima antwoord gekregen van Verdwelt, ik moet inderdaad maar eens naar Heerlen gaan bellen naar de belastingdienst voor het Buitenland.

Bedankt voor jullie snelle antwoord, en als jullie nog tips hebben, graag.

Groetjes Elly Stevens

• Erwin Volleberg

Uw vraag ‘Hoe zit dat dan met de AOW, die krijg je pas met 65 jaar of kan dat ook eerder ???’ moet ik helaas volmondig met een ja/neen beantwoorden. Aow ontvang je in Nederland vanaf je 65e (dus ja) en het kan niet eerder (dus neen).

• Harold

Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat je AOW wordt gekort met 2% voor elk jaar dat je niet in Nederland hebt gewoond. Geveens mbt je persoonlijke situatie kun je het beste navragen bij de SVB.