is pensioenregeling altijd verplicht

• johanna2

Voor het eerst ga ik in mijn winkel personeel aannemen. Wanneer ben ik verplicht om iets te regelen voor pensioen? Is dit leeftijdgebonden? Ik weet nog niet wat de leeftijd van degene is die aangenomen wordt.

• Verdwelt

Hallo Johanna,

Als je als werkgever pensioen toezegd, dan ben je verplicht dit “gestand” te doen. Dat betekent dat je de toezegging moet onderbrengen bij een verzekeraar, bedrijfs-of beroepspensioenfonds of in een pensioen bv. Je verplichting als werkgever gaat dus in op het moment dat je pensioen toezegd. Doe je dit eenmaal voor een werknemer, dan geldt dit gelijk voor alle andere werknemers die (wellicht later) bij je in dienst komen.

Er is nog een andere verplichting. Als je een bedrijf uitoefent voor een bepaalde beroepsgroep of jouw bedrijfsuitoefening valt onder een verplichtstelling van een pensioenafspraak in de branche van jouw bedrijf, dan moet je je personeel verplicht aanmelden voor pensioen.

Pensioendeelname geldt vanaf de 21-jarige leeftijd in de nieuwe pensioenwet.

Of je dus pensioen “verplicht” moet regelen is afhankelijk van bepaalde factoren. Zijn die er niet, dan ben je vrij om pensioen toe te zeggen.

Het getuigt echter niet van goed ondernemingsschap om geen pensioenregeling te hebben. Vaak wordt dit als een belangrijke arbeidsvoorwaarde gezien.

Daarnaast wordt pensioen als loonkosten aangemerkt. Hierdoor kan het de winst van je onderneming drukken en betaal je dus minder belasting over de gemaakte winst van de onderneming.

Verdwelt

• Peter Jung

Johanna,

Verplichte pensioenregeling : ja

Werknemers vallen onder St Bedrijfspensioenfonds voor de Detailhandel.

In ieder geval vanaf de 21-jarige leeftijd volgens de Pensioenwet..

Je kan contact opnemen met Interpolis Pensioenbeheer B.V.

Telelfoon 030-2453922

Email : detailhandel@interpolis.nl

internet : www.pensioendetailhandel.nl

Met vriendelijke groet,

Peter