Flexpensioen is een ander woord voor Pre-pensioen dat bij PCCM in gaat als je 60 wordt en tot 65 jaar doorloopt.
Tot dusverre kon je dat pensioen uitstellen als je langer wilde doorwerken.
PCCM schrijft nu echter in een krantje over de volgende wijziging betreffende het uitstellen van FLEX-pensioen als je langer wilt werken:
Je bent verplicht om na je 60 ste evenveel te werken als in de laatste 5 jaar voor je 60ste wil je het flexpensioen volledig kunnen uitstellen.
Als je op 60 jarige leeftijd besluit om bijvoorbeeld 30% minder te gaan werken, dan gaat grof gezegd over die 30% wel gelijk je flexpensioen in.
Maar het is nog veel erger: Als je bijvoorbeeld een paar jaar geleden op 57,5 jarige leeftijd reeds 30% minder was gaan werken dan werk je de laatste 5 jaar gemiddeld dus 15% minder. Dat betekent dat je Pre-pensioen toch voor 15% ingaat op 60 jarige leeftijd, ook al blijf je langer doorwerken voor het zelfde aantal uren als voor je 60 ste.
Ik heb de volgende vragen;
a)
Geldt deze nieuwe regeling (die bij PGGM ingaat voor iedereen die na 1-7-2009 de leeftijd van 60 bereikt) ook bij andere pensioenfondsen.
b)
Het is toch niet aanvaardbaar dat mensen achteraf geconfronteerd worden met een wijziging van de spelregels.
Want hoe kon ik bijv. 2 jaar gelden weten dat op dat moment minder gaan werken tot deze consequenties zou leiden ??
Kan ik in beroep ?
Bij voorbaat dank voor uw reactie
Rob