Kan PGGM dit zo maar doen ?!!

• Rob2

Flexpensioen is een ander woord voor Pre-pensioen dat bij PCCM in gaat als je 60 wordt en tot 65 jaar doorloopt.

Tot dusverre kon je dat pensioen uitstellen als je langer wilde doorwerken.

PCCM schrijft nu echter in een krantje over de volgende wijziging betreffende het uitstellen van FLEX-pensioen als je langer wilt werken:

Je bent verplicht om na je 60 ste evenveel te werken als in de laatste 5 jaar voor je 60ste wil je het flexpensioen volledig kunnen uitstellen.

Als je op 60 jarige leeftijd besluit om bijvoorbeeld 30% minder te gaan werken, dan gaat grof gezegd over die 30% wel gelijk je flexpensioen in.

Maar het is nog veel erger: Als je bijvoorbeeld een paar jaar geleden op 57,5 jarige leeftijd reeds 30% minder was gaan werken dan werk je de laatste 5 jaar gemiddeld dus 15% minder. Dat betekent dat je Pre-pensioen toch voor 15% ingaat op 60 jarige leeftijd, ook al blijf je langer doorwerken voor het zelfde aantal uren als voor je 60 ste.

Ik heb de volgende vragen;

a)

Geldt deze nieuwe regeling (die bij PGGM ingaat voor iedereen die na 1-7-2009 de leeftijd van 60 bereikt) ook bij andere pensioenfondsen.

b)

Het is toch niet aanvaardbaar dat mensen achteraf geconfronteerd worden met een wijziging van de spelregels.

Want hoe kon ik bijv. 2 jaar gelden weten dat op dat moment minder gaan werken tot deze consequenties zou leiden ??

Kan ik in beroep ?

Bij voorbaat dank voor uw reactie

Rob

• E.Toes

Hallo Rob,

Vervelende situatie inderdaad! Dit soort regelingen zijn overigens niet uniek, het komt bij meer fondsen voor. (De baksteen industrie heeft bijvoorbeeld een soortgelijke regeling).

Het lijkt erop dat PGGM een knip aanbrengt voor deelnemers die nog wel en die nog niet onder de regeling vallen. Dit is op zich toegestaan.

U kunt altijd een beroep aantekenen, u moet dan wel bewijzen dat u aantoonbare schade ondervindt van deze regeling. En dat is lastig.

Het beste is om in contact te komen met PGGM, indien u er niet uitkomt met hen heeft u altijd de optie om u te richten tot de Ombudsman Pensioenen (gratis). Zij kunnen onafhankelijk juridisch en fiscaal advies geven. Indien zij aangegeven dat de wijziging onrechtmatig is wordt dit meestal opgevolgd door de pensioenuitvoerder.

succes!

• Rob2

Beste Toes,

Reuze bedankt voor het advies !

Rob

• ijsseldijk

Hallo Rob, ik heb me -weliswaar een paar maanden later- ook zeer verbaasd over deze ‘nieuwe’ regeling. Heb jij inmiddels al contact gehad met het PGGM?

Groet IJsseldijk

• Louise

Ik heb een vraag:

Ik ben 4 september 2006 voor 36.6 % afgekeurd, nu kreeg ik een brief dat in maart 2010 (dan word ik 60 jaar)mijn flexpensioen per maand word uitbetaald.

Volgens de brief is die een plicht wat ik heb, klopt dit?

En dit gaat dan door tot 65?

En daarna dan qua pensioenuitkering?

Ik hoop dat er iemand is die hier op kan antwoorden.

Groet, Louise.

• E.Toes

Hallo Louise,

Als het daadwerkelijk over flexpensioen gaat dan is het niet zo dat dit verplicht ingaat bij het bereiken van de 60-jarige leeftijd, als het echter over prepensioen gaat (wat tot 65 jaar wordt uitgekeerd) dan is het wel zo dat het verplicht ingaat.

Bent u op dit moment nog werkzaam bij dezelfde werkgever die u had ten tijde van uw aanvang arbeidsongeschiktheid?

De plicht die de uitvoerder beschrijft is een fiscale bepaling. De fiscus zegt namelijk dat wanneer een prepensioen premievrij gemaakt is, of premievrij is opgebouwd (dmv arbeidsongeschiktheid), de betreffende (ex-)deelnemer deze verplicht in moet laten gaan op de pensioengerechtigde leeftijd (kan 60 jaar zijn, maar ook 62, afhankelijk van de regeling). Wanneer dit niet gebeurt wordt het prepensioen namelijk uitgesteld, en wanneer dit uitgesteld wordt tot de 65 jarige leeftijd dient het omgezet te worden naar een levenslang ouderdomspensioen. Vanaf 65 betaald iedereen echter minder belasting, en aangezien het prepensioen een overbruggingspensioen is tot de 65-jarige leeftijd, zou er sprake zijn van verkapte belastingontduiking wanneer het prepensioen omgezet wordt naar een ingaand recht vanaf 65 jaar.

Prepensioen is een ander product dan ouderdomspensioen, vanaf 65 jaar gaat u dus zoiezo uw opgebouwde ouderdomspensioen krijgen of wordt het door u opgebouwde kapitaal omgezet in een levenslang ouderdomspensioen. Dit is afhankelijk van de regeling waaronder u valt.. (salaris-diensttijd regeling, beschikbare-premie regeling, kapitaal verzekering, etc). Uw prepensioen uitkering komt dan wel te vervallen.

De mogelijkheid bestaat echter wel dat uw prepensioen uitkering nihil is. Dit is in verband met zogenaamde anticumulatie wetgeving. Deze wetgeving stelt dat eventuele Sociale Verzekering uitkeringen (zoals een WAO/WIA uitkering), in mindering gebracht dienen te worden op een pensioenuitkering. Ten minste, dat is globaal hoe het in elkaar zit. Of, en hoeveel er gekort wordt is weer afhankelijk van een aantal aanvullende factoren.

Concreet zijn de antwoorden dus:

- Als u een prepensioen uitkering vanaf 60 jaar krijgt uitgekeerd, dient deze verplicht in te gaan wanneer u deze middels premievrije deelname heeft opgebouwde of wanneer u niet meer werkzaam bent.

- vanaf 65 jaar gaat uw ouderdomspensioen in.

- Uw uitkering tot 65 jaar komt te vervallen.

Neemt u wel alstublieft contact op met uw uitvoerder, zij hebben specifieke kennis van uw pensioenregeling die ik niet heb (tenzij u kunt aangeven bij welke pensioenfonds of verzekeraar uw pensioenregeling is ondergebracht). Zij kunnen u dus beter uitleggen wat er allemaal gaat gebeuren.

• piet

oierjgoiuwjregjwiuorjegoiu2jeroifjwiojfriojweorifjoiwejrfe