Partnertoeslag AOW voor kleindochter?

• adriana

Misschien weet iemand dit?

ik ben in 1947 geboren. Er is een plannetje dat , indien ik slecht ter been wordt, dat zou zowel voor 2012 (als ik 65 word), als na 2015 (als de partnertoeslag AOW wordt afgeschaft ) kunnen zijn, mijn kleindochter bij me komt inwonen om me te verzorgen. Ze zal dan geen eigen inkomen meer hebben (ik neig ertoe haar in mijn testament op te nemen). Krijg of houd ik , zelfs al gebeurt die inwoning pas na 2015, recht op de partnertoeslag AOW omdat ik met een jongere partner samenwoon?

• E.Toes

Hallo Adriana,

Wat u beschrijft is inderdaad mogelijk;

Als u een partner heeft die nog geen 65 jaar is, krijgt u een extra bedrag boven op uw AOW-pensioen. U ontvangt deze toeslag tot uw partner 65 wordt.

Als u samenwoont met een ander (en de kosten van het huishouden deelt), ontvangt u 50% van het netto minimum loon. De toeslag bestaat uit eenzelfde bedrag, dus u krijgt 100% van het netto minimumloon.

De definitie van “Partner” is overigens nogal breed, namelijk;

“Voor de SVB is uw partner degene met wie u de kosten van het huishouden deelt. Dat kan uw echtgenoot of echtgenote zijn, maar ook een vriend of vriendin, broer of zus, of zelfs een kleinkind.”

(bron: http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/index.jsp)

U bent VOOR 1950 geboren, dus u heeft recht op een partnertoeslag. Het gaat dus om UW leeftijd, u heeft dus (voor en na 2015) recht op de partnertoeslag.

• Potter

Klopt, iedereen met wie je een gemeenschappelijke huishouding voert, valt onder het begrip partner. De enige uitzondering hierop vormen je kinderen en de kinderen van je (ex-) partner.

• bervoets willy

kan ik genieten van een premie of vergoeding als mij kleindochter komt inwonen